Ingrijpend plan: Maastunnel ook autovrij na renovatie

15 March 2018, 19:44 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Ingrijpend plan: Maastunnel ook autovrij na renovatie

Stadsinitiatief Rotterdam wil dat de Maastunnel na afronding van de renovatiewerkzaamheden niet meer open gaat voor autoverkeer van Noord naar Zuid en een openbaar vervoerstunnel wordt met elektrische bussen en/of trams zonder bovenleiding.

Dat is één van de uitkomsten van een expertbijeenkomst die de partij vanmiddag had met deskundigen in een Amerikaanse schoolbus. Aan boord waren onder andere Anke Griffioen, ondernemer in Rotterdam en voorzitter van de tunnelcommissie BOOG, Sander Jongerius van de Stichting Rotterdamse Klassiekers en duurzaamheidsadviseur, Emile van Rinsum, directeur van het Milieucentrum en Gerard Lappee van reizersvereniging ROVER. De deskundigen waren het er over eens dat Rotterdam een gezonde, gezellige en bereikbare stad moet zijn. Een doorgaande snelroute dwars door de stad past daar niet bij. Het leidt tot files in de stad en tot ongezonde lucht voor bewoners, fietsers, voetgangers en recreanten.

Jos Verveen, lijsttrekker van Stadsinitiatief Rotterdam: "Het langdurig afsluiten van de Maastunnel voor autoverkeer van Noord naar Zuid vanwege renovatiewerkzaamheden laat zien dat Rotterdam vrij aardig zonder autotunnel voor doorgaand autoverkeer kan. Automobilisten die zich van Noord naar Zuid verplaatsen, doen dat nu vaker via de Ring. We moeten hen dus een compliment maken. Over 1,5 jaar, als de renovatie is afgerond, is Rotterdam daar nog meer aan gewend. Een mooi moment dus om door te pakken en niet terug te vallen op iets waar we als stad juist vanaf willen om het gezellig en gezond te houden.”

Over het autoverkeer van Zuid naar Noord waren de deskundigen het ook eens: die moet op termijn, hulpdiensten uitgezonderd, ook verdwijnen. Maar een termijn wilden ze daar niet aan verbinden. Met de transformatie van de Noord/Zuid-route van auto- naar openbaar vervoerstraject wordt een eerste belangrijke stap gezet, zo is de redenatie. Vervolgens kunnen omwonenden, ondernemers en ambtenaren in samenwerking aan de slag om over de herinrichting van de tunneltraverse van de ‘s-Gravendijkwal knopen door te hakken en over de Maastunnel als geheel. Daarbij dient ook rekening te worden gehouden met omliggende wegen en buurten. De inzichten die worden opgedaan zijn volgens de deskundigen bruikbaar voor andere verkeersriolen in Rotterdam, zoals de Stadhoudersweg en Schieweg.

De deskundigen bespraken aan boord ook andere maatregelen. Zo dienen in zogenaamde aanloopstraten zoals de Nieuwe Binnenweg parkeerplaatsen plaats te maken voor dubbele fietspaden, dienen er meer P+R-terreinen aan de rand van de stad te komen en meer fietsparkeerplekken. Opvallend was dat de deskundigen uitbreiding van de milieuzone niet als een heel effectieve maatregel zien. Liever zien zij dat er landelijk beleid komt over milieuzones zodat niet iedere stad z’n eigen regels heeft. Ze adviseren het College van B&W wel om benzineauto’s met rust te laten omdat de voordelen van het weren van oude benzineauto’s niet opwegen tegen de nadelen. Bovendien is er met de strijd tegen benzineauto’s veel draagvlak bij de bevolking verspeeld.

Het idee van Stadsinitiatief Rotterdam om een percentage van 1% van de gemeentebegroting van 3,5 miljard te reserveren om initiatieven uit de stad te ondersteunen, werd breed omarmd. De experts verwachten veel initiatieven op het gebied van groen, duurzaamheid en circulaire economie en willen een minder dominant stadsbestuur, met meer ruimte voor bewoners: geen ‘kendoe’, maar ‘let them do’.