De storm van kritiek op het voornemen om ‘journalistieke dagtochten’ te organiseren door ‘Crooswijk, de armste wijk van Nederland’ is nog niet geluwd. Dagblad010 berichtte vrijdag over het door dagblad Trouw gepromote voornemen van journalisten Wouter Kurpershoek en Joël Batenburg om tochten door Crooswijk te houden. Gevolg: een grote hoeveelheid reacties op Dagblad010 en dubbel zoveel op social media als Facebook en Twitter. Zelfs het AD besteedt er vandaag aandacht aan in een stuk met de kop ‘Commotie over aapjes kijken in Crooswijk’.

Een van de eersten, die het initiatief afkeurde, was Burak Yildiz, ook bekend als burgerraadslid van de SP. Hij verweet Kurpershoek en Batenburg het ‘exploiteren van segregatie’.
Door een boze Kurpershoek werd hij zaterdagochtend (of -middag? 🤔) uit zijn bed gebeld. Zeer ontstemd was de voormalige verslaggever van het NOS-journaal over Yildiz’ kritiek en de berichtgeving daarover. Yildiz: “Hij was woedend over het artikel en vertelde me ook nog dat negentig procent van de opbrengst naar Crooswijk zou gaan”.
Als dat laatste waar zou zijn, dan had dat natuurlijk moeten worden vermeld. Online publisher Kees Jonker van Dagblad010 vroeg Feiten.nu, de in Gouda gevestigde organisator van de dagtochten door arm Crooswijk, om een reactie. Hieronder een mailwisseling, die enige opheldering verschaft dan wel had moeten verschaffen. De eerste mail is zondagmiddag om 13.00 uur gestuurd naar de berichtenbox van Feiten.nu. Kurpershoek reageerde daar razendsnel, binnen een uur, op.

Geachte lezer,
Op het bericht in Dagblad010 over de dagtochten naar Crooswijk is met ongenoegen gereageerd. Is die ophef misplaatst?
Klopt het dat negentig procent van de opbrengst van de dagtochten ‘naar Crooswijk’ zal gaan? Zo ja, dan maak ik daar gaarne melding van in Dagblad010.
Met vriendelijke groet,
Kees Jonker

Vijftig minuten later

Beste heer Jonker
Interessant: een journalistieke vraag, nadat u uw artikel al heeft geschreven.
Helaas is Het kwaad is al geschied. Uw artikel zonder hoor en wederhoor heeft onrust en verwarring veroorzaakt. Dat valt wat ons betreft niet meer te herstellen, zeker niet via u. Dat vinden wij jammer.
U noemt zich journalist, maar in mijn werkzame leven als reporter was het een doodzonde om verhalen te publiceren zonder te checken en zonder de simpele hoe, waarom, wanneer, met wie en waarom vragen te stellen. Waarom heeft u dat niet gedaan? Waarom mij niet even bellen als u vragen heeft?
Bovendien stelt u in uw artikel dat er grote onrust op sociale media was over de dagtocht. We hebben dit gecheckt door het maken van een tijdline. Die onrust kwam pas nádat u lezers in uw artikel wees op mogelijke kritiek op ons initiatief. Kritiek die ook nog eens geformuleerd werd door twee SP-partijgenoten van u. Erg gemakkelijk en zelfs onethisch.
Het vak van journalist komt met grote verantwoordelijkheden. Zeker in deze tijden van fakenieuws. Zelfs als het artikelen betreft op de website van een reclamebureau: Dubbele Punt Bedrijfsmedia. Daar zullen ze toch ook wel een redactiestatuut hebben. Ik zie dat ze zelfs het NOS-nieuws volledig kopiëren, dus dat geeft een serieuze uitstraling die blijkbaar ook nog veel adverteerders trekt.
Mocht u het artikel als SP-er hebben geschreven dan gelden weer andere normen. Politici kunnen doen en laten wat ze willen. Maar had dat onderscheid dan even gemaakt.
U begrijpt dat wij geen enkel vertrouwen hebben in verdere publicaties van uw hand.
O ja, hierbij nog de inhoudelijk uitsplitsing van de ticketprijzen van 87,50
Programma duurt van 10-20 uur voor 15-20 deelnemers.
Vervoer in de wijk 10 euro p.p. (Lokale taxi’s)
Lunch en dinner in de wijk 25 euro p.p (Lokale uitspanningen)
Koffie thee etc 10,- euro p.p. (Lokale cafe’s)
Advertentiekosten Trouw 15,- euro p.p.
Bijdragen aan sprekers en organisaties. etc 10, euro p.p. (Lokale vrijwilligers en ondernemers)
Research organisatoren 10,- euro p.p. We hebben er totaal meer dan 100 uur ingestoken.
Reiskosten organisatoren 5, euro p.p. Minstens 10 voorbereidende bezoeken aan Crooswijk.
Winst per ticket 2,50
Btw 21 % over winst per ticket 0,52 cent
Winst per ticket voor Joel Batenburg en Wouter Kurpershoek ongeveer 2 euro BRUTO. Dat is 1 euro p.p.
U ziet dat we echt gaan binnenlopen. U krijgt ongetwijfeld meer voor uw gesubsidieerde werk als SP-er en als ‘journalist’ voor het reclamebureau dubbele punt bedrijfsmedia.
Ben oprecht benieuwd of u met uw kant van het verhaal nog reageert.
Vriendelijke groet,
Wouter

En nog eens vijftig minuten later…

Geachte heer Kurpershoek,
Dank voor uw reactie op mijn vragen of u de ophef misplaatst vindt en of negentig procent van de opbrengst ‘naar Crooswijk’ zou gaan.
Dat er in het door u niet gewaardeerde bericht in Dagblad010 twee leden van de SP aan het woord komen, was geen toeval. De SP’ers vinden het plan om dagtochten door Crooswijk te organiseren niet goed. De opmerkingen van Burak Yildiz en Riene Verburgh zouden overigens precies hetzelfde zijn geweest, als in het bericht op Dagblad010 was weggelaten dat beiden lid zijn van de SP.
Niet te ontkennen valt dat Dagblad010 ervoor heeft gezorgd, dat het aantal negatieve commentaren op uw initiatief in versneld tempo op social media is gepubliceerd. Sommige van die commentaren – bijvoorbeeld over de medewerking van Stien Weijgertse – zijn naar mijn mening niet terecht.
Op basis van onze mailwisseling overweeg ik een follow-up te maken op de website van het, zoals u het noemt, ‘reclamebureau dubbele punt bedrijfsmedia’.
Met vriendelijke groet,
Kees Jonker

Print Friendly, PDF & Email

Laat een reactie achter

Tekst: Kees Jonker