Verbeteren van online zichtbaarheid steeds belangrijker voor bedrijven

27 August 2024, 21:51 uur
Landelijk
mainImage

Voor ondernemers in de regio Rotterdam is het steeds belangrijker om hun online zichtbaarheid te verbeteren. Uit verschillende marktonderzoeken blijkt dat het totaal aan online bestedingen van consumenten nog altijd groeit. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren verder doorzet. Op het internet is de relatie tussen een aanbieder en consument anders dan men vanuit het verleden gewend is. Een consument zoekt naar de goedkoopste aanbieder, in plaats van naar een vaste (online) winkel te gaan. Is een organisatie slecht vindbaar? In dat geval zal een groot deel van de doelgroep voor een concurrent kiezen.  

Daar bedrijven intern de kennis niet altijd hebben om de eigen online zichtbaarheid te verbeteren en het werven van nieuw persoon vaak geen optie is, wordt vertrouwd op een ervaren partij als Happy Horizon. Dit bureau is op verschillende plekken actief in de Randstad en helpt bedrijven hun online marketing vorm te geven. 

Online marketing kent tal van verschillende vormen 
Wanneer bedrijven een professioneel online marketing bureau inschakelen, doen zij dat vaak al snel om beter vindbaar te worden in de zoekmachine. Online marketing omvat echter meer dan een verbeterde vindbaarheid middels zoekmachine optimalisatie (SEO) of het adverteren in de zoekmachine (SEA). Denk bijvoorbeeld ook aan de toepassing van e-mailmarketing, waarmee nieuwe klanten gewonnen worden en bestaande klanten worden aangezet om nog eens terug te keren. Of denk aan de toepassing van gamification, een trend van de laatste jaren. 

Andere vormen van online marketing zijn onder meer display advertising, affiliate marketing, social advertising en het optimaliseren van de conversion rate van de eigen website. Het trekken van bezoekers is immers een eerste stap; het daadwerkelijk omzetten van bezoekers naar klanten een belangrijke tweede. 

Marketing heeft zich sterk ontwikkeld door de jaren heen 
De wijze waarop (online) marketing bedreven wordt is door de jaren heen sterk veranderd. Dat hangt samen met een veranderende behoefte vanuit de consument. Men wil geen langdradige artikelen moeten lezen om tot een keuze te kunnen komen. Interessanter is het om een korte video te bekijken, een infographic als input voor een keuze tussen producten te gebruiken, enzovoorts. Het wordt ook wel snackable content genoemd. Daarbij moet een organisatie bereikbaar voelen voor de consument, bijvoorbeeld door de interactie aan te gaan via sociale media. Deze interactie verkleint gevoelsmatig de afstand tussen aanbieder en consument, waarmee het vertrouwen in een organisatie groeit.