Lezing Mark Hoogstad tegen nieuwstempo

8 May 2018, 22:12 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

‘Snel, sneller, snelst’ is dit jaar het thema van Het Grote Media Theater, dat morgenavond in de Stadsschouwburg Amsterdam wordt gehouden. Een van de sprekers is de Rotterdammer Mark Hoogstad, die zijn vaste baan in de journalistiek opgaf, omdat hij gek werd van de ratrace om het nieuws.

‘’Steeds vaker waande ik mij een vakkenvuller die een pistool tegen het voorhoofd gedrukt krijgt: een berichtje hier, een ankeilertje daar, een stoppertje zus, een stukje zo. En dat alles in een ziedend tempo. Want veelvraat internet heeft immer honger, veelvraat internet moet koste wat het kost gevoed worden. Wat zojuist is getikt, had eigenlijk gisteren al op de site moeten staan’’, schrijft hij in het vakblad Villamedia over het thema dat morgen binnen the inner circle wordt uitgegraven.

Hoogstad werkte eerst in vaste dienst bij de NRC, later bij het AD en is nu – na zijn besluit – als freelancer verbonden aan Trouw. ‘’Ik veranderde in vaste dienst in een inktkoelie van de haast. Met alle gevolgen van dien. Steeds vaker – maar meestal te laat! - betrapte ik mezelf op slordigheden: een taal- of een spelfout(je), een nulletje te veel of te weinig, onvoldoende hoor- en wederhoor. Maar de trein raasde door en dus raasde ik ook maar door. Al was dat in het wrange besef dat ik een ‘dertien-in-een-dozijn’-journalist was geworden’’, legt hij het probleem bloot van de huidige journalistiek die door gebrek aan commerciële dekking moet bezuinigen waardoor redacties inkrimpen.

‘’De regionale journalistiek in Nederland lijdt aan dezelfde kwaal als het onderwijs en de zorg: te weinig handen aan het bed. Clicks zijn heilig, kwaliteit is secundair’’, aldus de auteur van het boek Rotterdam, stad van twee snelheden. ‘’Een doorwrocht en dus tijdrovend (!) stuk over de politieke machinaties achter de schermen van het Rotterdamse stadhuis verliest het vandaag de dag op internet glansrijk van een kek filmpje, dat de eerste de beste stagiair met zijn of haar smartphone heeft gemaakt van een zwerver die zijn broek laat zakken op de Coolsingel. Veel meer hits, veel meer traffic, veel meer lachende gezichten in de hoofdredacties’’.