Nadia Arsieni van D66 is er nog niet zo zeker van dat op alle Rotterdamse scholen de LHBTI-identiteit * bespreekbaar wordt gemaakt. Ze schrijft – gesteund door een heel span raadsleden – dat sommige scholen kiezen voor gastlessen met een andere boodschap dan inclusiviteit.

‘’Er wordt bijvoorbeeld beweerd dat je seksualiteit een keuze is en dat je het dus kunt onderdrukken. Waar sprake is van een taboesfeer, kan dit voor kwetsbare tieners leiden tot psychologische problemen, om nog te zwijgen over ongelukkige huwelijken en kinderen die daarin opgroeien’’, aldus Arsieni namens de mede-ondertekenaars van haar brief: Verkoelen (50Plus), Lansink (VVD), Engberts (PvdA), Van der Velden (PvdD), Esbeukman (Leefbaar), Cicek (SP) en Roest (GL).

Een recente studie toont aan – zeggen zij – dat: “bij homo’s en lesbiennes die lieten weten dat religie zeer belangrijk in hun persoonlijk leven is, maar liefst 38 procent meer jongeren rondlopen met suïcidale gedachten in vergelijking tot LHBTI-jongeren die zeggen dat religie een ondergeschikte rol speelt.”

De acht raadsleden zeggen signalen te krijgen uit de scene waaruit blijkt dat acceptatie achteruit gaat. Ook is er vaak sprake van een taboesfeer, waardoor LHBTI-jongeren niet zichtbaar zichzelf kunnen zijn. De voorlichtingskwaliteit schiet op veel scholen tekort, blijkt uit onderzoek van de onderwijsinspectie in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en een onderzoek van DUO uit 2017 geeft daarnaast aan dat sommige leraren onderwerpen als homoseksualiteit of andere gevoelige kwesties uit de weg gaan.

Om al die redenen willen de raadsleden nu graag via het stadsbestuur vastgesteld krijgen wat de grootste knelpunten zijn waardoor niet alle Rotterdamse middelbare scholen gebruik maken van voorlichting in samenwerking met expertorganisaties?

* LHBTI staat voor: lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen 

Nadia Arsieni

 

Print Friendly, PDF & Email