Microsoft: winkelwagentje gelijk ook kassa

18 June 2018, 12:01 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Microsoft werkt aan technologieën voor de automatisering van supermarkten, stellen ingewijden. Het Amerikaanse softwarebedrijf hoopt een nieuwe markt aan te boren bij supermarkten, die hevige concurrentie voelen van webwinkelreus Amazon. De systemen waaraan Microsoft werkt, moeten automatisch bijhouden wat klanten in hun winkelwagentjes leggen. Daardoor zou afrekenen bij de kassa niet langer nodig zijn.

Het team van Microsoft broedt onder meer op manieren waarop camera’s in winkelwagentjes items kunnen herkennen. Daarnaast zoekt het bedrijf naar nieuwe manieren om smartphones in te zetten. Volgens een betrokkene is de grote uitdaging om de technologie goedkoop genoeg te houden, zodat supermarkten hun al relatief lage winstmarges niet geheel zien verdwijnen.

In Nederland experimenteert Albert Heijn met nieuwe manieren van boodschappen doen. De supermarktketen test de komende drie maanden een betaalmethode via de smartphone waarbij klanten de kassa kunnen overslaan. Ze moeten daarvoor boodschappen scannen met behulp van de Appie-app, waarna ze met hun creditcard of met iDeal afrekenen. Vervolgens kunnen ze met een streepjescode in de app de poortjes van de uitgang openen.

Sinds december wordt ook proefgedraaid met kassaloos winkelen waarbij de boodschappen automatisch worden afgeschreven. Albert Heijn test dit systeem nu nog in de AH to go van het hoofdkantoor van moederbedrijf van Ahold Delhaize in Zaandam. Het concern wil deze afrekenmethode deze zomer testen in een ‘echte’ vestiging van AH to go.