Nooduitgangen bij metrostation Stadhuis

7 June 2018, 13:17 uur
Bouw & Wonen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De metro van Rotterdam heeft met veranderde regelgeving en een groeiend aantal reizigers te maken. Om aan de juiste capaciteit te blijven voldoen heeft de RET, verantwoordelijk voor het stadsvervoer in en om de stad, J.P. van Eesteren opdracht gegeven om metrostation Stadhuis uit te breiden met vier extra nooduitgangen waarvan er twee ook dienen als extra uitgangen bij grote evenementen. Momenteel voert het bouwbedrijf ook aanpassingen door aan het station in de Coolhaven uit na al eerder metrostation Dijkzigt met extra nooduitgangen te hebben uitgebreid.

In de eerste fase van het project is het bouwterrein ingericht tussen de verkeersvoorzieningen van de drukke Coolsingel. In deze fase start ook het werk aan de nooduitgang aan de westzijde van de metro. Tegelijkertijd wordt de ventilatieschacht aan de zuidwestzijde van het station gesloopt en ernaast opnieuw opgebouwd. Dit om de ventilatieschacht in te passen in het nieuwe wegprofiel van de Coolsingel.

Bij de tweede fase wordt de bouwplaats vergroot om ruimte te bieden aan de bouwkuipen aan weerszijden van de bestaande metrotunnel. De bouwkuipen worden waterdicht gemaakt door te ontgraven en Grout Soilmix palen en onderwaterbeton toe te passen. Na het leegpompen kunnen de betonvloeren en –wanden van de nooduitgangen worden opgebouwd. Wanneer deze werkzaamheden zijn afgerond, worden de nooduitgangen aangesloten op de bestaande stationshal doormiddel van een overkluizing over de tunnelbuis. Dit is een complex gefaseerd werk doordat de metro volledig in gebruik blijft.

Om ruimte vrij te maken voor de nooduitgangen, is er een complete herinrichting van de stationshal nodig. Hierbij worden bijna alle aan de hal grenzende ruimten gefaseerd verbouwd. Aansluitend vindt de afbouw van de nooduitgangen plaats. In deze fase worden de nooduitgangen voorzien van wand-, vloer- en plafondafwerking en worden de laatste binnenwanden en kozijnen geplaatst.

Het werk wordt uitgevoerd in een drukke omgeving, zowel boven- als ondergronds en voor de deur van het Stadhuis. Het project is volgens de huidige planning einde zomer 2019 gereed.