Voor Leefbaar Rotterdam is de definitie van openbaar vervoer dat dit mensen faciliteert in hun vervoersbehoeften, ''ook als hieraan kosten zijn verbonden.'' Om die reden kan raadslid Robert Simons het niet rijmen dat de rijtijden van buslijn 47 op het Noordereiland worden ingekort en dat de bus voor 7 uur ’s ochtends en na 19 uur ’s avonds niet meer wordt ingezet.
Buslijn 47 maakt een letterlijke ronde van het Noordereiland en zet de bewoners vervolgens af op OV-knooppunt station Blaak. Voor de bewoners van het Noordereiland fungeert de buslijn als hét middel om de ‘last mile’ te overbruggen. ‘’Hiermee vervult de bus een vitale rol voor de bewoners op weg naar werk, de winkels of op stap’’, aldus Simons.
‘’Inkorting is voor een belangrijk deel van de bewoners problematisch. Ik sprak een bewoner die voor zevenen naar zijn werk moet en pas na zevenen terugkeert en ouderen die hun wereld weer een beetje kleiner zien worden.’’
Volgens Leefbaar heeft wethouder Bokhove reeds toegezegd aan de slag te willen met de bereikbaarheid van het Noordereiland, maar komt zij pas halverwege volgend jaar met een visie hierop. ‘’En die kan hoogstwaarschijnlijk pas in december geïmplementeerd worden’’, aldus Simons, die er in zijn mail aan het stadsbestuur aan toevoegt ‘’dat bewoners ondertussen overwegen auto’s aan te schaffen op het toch al door parkeerproblemen geplaagde Noordereiland.’’
Noordereiland kan niet zonder buslijn 47
4 December 2018, 22:51 uur
Mobiliteit