Buitenruimte ontsierd door Obike. Wat zegt gemeente?

2 July 2018, 20:30 uur
Columns
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Overal, op de meest vreemde plaatsen, zie je ze maandenlang staan, liggen en hangen. Soms ontdaan van zadel, soms hangt het spatbord er maar een beetje lamlendig bij, soms opgevist uit de singel, maar altijd onmiskenbaar geel met zwart.
Natuurlijk heb ik het hier over de deelfiets van de organisatie Obike.

Als je dan zoals ik een app hebt met de naam BuitenBeter en je ziet telkens dezelfde fietswrakken op dezelfde plaatsen, dan denk je dat die app best handig is om te gebruiken. Je maakt een foto met je mobieltje, met GPS weten ze precies waar de foto genomen is en je geeft kort het probleem aan. Handig, gemakkelijk, zo gepiept.

Al snel kreeg ik antwoord van de dienst Toezicht en Handhaving, Cluster Noord. Deze dienst meldde mij in een mail dat de deelfiets niet kan worden verwijderd omdat deze niet voldoet aan de voorwaarden voor verwijdering. Mocht ik overlast ondervinden van een deelfiets dan moest ik zelf maar contact opnemen met de aanbieder van de deelfiets, in dit geval Obike.

Met verbazing las ik deze inhoud.
Wie is er nu verantwoordelijk voor de buitenruimte?
Wie voert het motto Schoon en heel. Voorwaarden voor verwijdering? Welke?
Zo kan je je er toch niet van af maken?

Vervolgens heb ik een klacht ingediend bij de Gemeentelijke Ombudsman. Deze instantie heeft mijn klacht overgenomen richting cluster Stadsbeheer.

Enkele weken later werd ik in de avonduren bezocht door twee medewerkers van Handhaving. Zij vertelden mij eigenlijk weer hetzelfde als wat er in de genoemde mail stond.

Hoewel de Gemeentelijk Ombudsman om een schriftelijke reactie had gevraagd werd door Stadsbeheer volstaan met een gereedmelding aan de Gemeentelijk Ombudsman. Aan mij werd het blijkbaar voldoende geacht te reageren met de mondelinge afhandeling bij mij aan de deur.

Afgelopen week heb ik dus maar een herinneringsmail gestuurd aan Stadsbeheer met een cc aan de Gemeentelijke Ombudsman.
De mail die ik vervolgens als antwoord kreeg bleek vrijwel woordelijk dezelfde inhoud te hebben als de eerste mail:

Hierin hebben wij aangegeven dat de zaak nogmaals is onderzocht door Toezicht en Handhaving, Cluster Noord. Deze hebben ons laten weten dat de deelfiets niet kan worden verwijderd omdat deze niet voldoet aan de voorwaarden voor verwijdering. Mocht u overlast ondervinden van een deelfiets dan kunt u  contact opnemen met de aanbieder van de deelfiets (in deze Obike). Kijkt u voor meer informatie op https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/deelfietsen/ “.

 Terug bij af dus………. En de Gemeentelijk Ombudsman? Geen reactie! Teleurstellend!

Nu schijnt het zo te zijn dat de organisatie die achter de Obike schuil gaat vrijwel ter ziele is. Als dat zo is, ben ik benieuwd of die organisatie de eigen deelfietsen op gaat halen.

Vraag is of het systeem van de Obike wel werkt. Is het niet beter eens te kijken naar hoe in andere grote steden de organisatie van de deelfietsen is vormgegeven. Zelf heb ik gezien dat er in Antwerpen en Barcelona gewerkt wordt met zg. dockingstations. Dat werkt naar mijn idee in ieder geval zeer ordelijk.

Ik zou het wel weten……..