Ombudsman: kortere wachttijden bij DUO

24 October 2018, 08:44 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Studenten die de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) telefonisch willen bereiken, staan zo'n half uur in de wacht. En dat is veel te lang, vindt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, die daarover opnieuw aan de bel trekt.

In een brief aan onderwijsminister Ingrid van Engelshoven zegt de ombudsman veel ''klachten en signalen" te krijgen over de telefonische bereikbaarheid van DUO. ''Zo'n lange wachttijd is niet acceptabel. Studenten moeten kunnen rekenen op een adequate telefonische dienstverlening van DUO. Financiële beperkingen van een departement mogen daarvoor geen excuus zijn. Voor studenten gaat het om ingrijpende zaken, zoals een oplopende studieschuld."

Na eerdere vragen van de ombudsman had Van Engelshoven laten weten dat ze pas in het voorjaar weet of er ruimte op de begroting is om het telefoonteam van DUO te versterken. Maar de ombudsman vindt verbetering nu nodig.