Een bus is nu eenmaal flexibeler dan een lightrailverbinding en ook aanzienlijk goedkoper.
De route is aanpasbaar. Ook het aantal voertuigen op de vervoersvraag. En verder vereist een bus in vergelijking met een lightrail minder forse investeringen in de infrastructuur.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat laat in een brief aan de Tweede Kamer duidelijk weten waar haar voorkeur in grote steden naar uitgaat nu het rijksbudget gelimiteerd is.
Het vormgeven van het openbaar vervoer is primair aan Rotterdam. Maar omdat het OV ook vanuit rijksperspectief een belangrijke drager is van mobiliteit in en tussen de grote steden, wordt ook door het Rijk fors in het OV geïnvesteerd in nieuwe tram- en metroverbindingen en verder in de transformatie van diverse stations door het toenemend aantal reizigers.
“Bij het verkennen van oplossingen kunnen alle soorten van stedelijk OV aan de orde komen, waaronder lightrail. Maar voor mij geldt echter dat bij besluitvorming met name kosten effectiviteit, oplossend vermogen en toekomstvastheid leidend zijn. Bij de besluitvorming over stedelijk OV kijk ik daarom ook nadrukkelijk naar de mogelijkheden van hoogwaardige busverbindingen en sprinterdiensten”, aldus de staatssecretaris.
Ook Rotterdam moet meer met de bus
25 June 2018, 12:05 uur
Mobiliteit