De stoepmakers van het Oostplein willen dat hun stadsplein veilig, vitaal en a new look krijgt met minstens voor de helft minder steen. Ook moet er in het kader van een klimaatadaptieve stad meer groen komen en waterberging. Maar bovenaan staat het verkeersplan 2030: overzichtelijke routes, minder auto’s, minder ongelukken, ruimte voor voetgangers en fietsers. En ook is er meer licht gewenst.

Het Oostplein wordt over het algemeen gezien als een lelijke en saaie stadsentree, die op geen enkele wijze meer herinnerd aan het attractieve in mei 1940 volledig gebombardeerde stadsplein dat toen al het centrum van de stad van Kralingen scheidde. Het is er een en al steen. Het mariniersmonument is aan het gezicht onttrokken en er is verder een versnipperd stukje groen naast de tramrails. Een plein van niks. Voor kinderen zelfs onbegaanbaar, maar die wonen er ook niet.

Sinds 2016 zijn er enkele nauwelijks opgevallen verbeteringen aangebracht, maar nu er een nieuw college komt willen de stoepmakers doorpakken. Die stoepmakkers, dat zijn ondernemers, kunstenaars en één architect, die uiteraard allemaal een eigen zakelijk belang vertegenwoordigen, maar van de herinrichting van het Oostplein wel ‘hun kindje’ hebben gemaakt. Vanmiddag hebben ze het linkse deel van de plaatselijke politiek geënthousiasmeerd om er geld voor vrij te maken.

Grootste target moet worden: Oostplein Verlicht.
Mooiste target kwam niet aan de orde: gewoon een nieuwe molen met horeca en een terras.

Print Friendly, PDF & Email

Laat een reactie achter