Overheid wil uniformiteit in Milieuzones

29 June 2018, 21:43 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Terwijl de milieuzone in Rotterdam onder leiding van de VVD binnen het coalitieakkoord in twee stappen wordt uitgefaseerd moeten de omliggende gemeenten die juist een milieuzone willen invoeren, vanaf 2020 kiezen uit twee varianten.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) maakt daarmee een einde aan de ‘wirwar van verschillende zones', schrijft ze aan de Tweede Kamer. Ze wil dat automobilisten weten waar zij aan toe zijn.

Of gemeenten een milieuzone invoeren, mogen ze zelf beslissen. Maar als ze daarvoor kiezen, gaat de keuze voortaan tussen 'geel' en het strengere 'groen'. In een gele zone zijn alleen dieselauto's van de zogeheten Euroklasse 3 of hoger welkom. Dat zijn doorgaans auto's van na de eeuwwisseling. Een groene zone is alleen toegankelijk voor Euroklasse 4 of hoger. Die auto's zijn nieuwer en stoten minder fijnstof en stikstofoxiden uit.

Alle benzineauto's blijven in milieuzones welkom. Daar valt maar weinig winst te behalen volgens Van Veldhoven. Bovendien blijft het systeem op deze manier eenvoudig.

In Rotterdam worden benzineauto’s van vóór 1992 per direct weer toegelaten. Voor dieselauto’s van vóór 2001 wordt de milieuzone op 1 januari 2020 opgeheven. De milieuzone voor vrachtverkeer in de binnenstad en op de ’s-Gravendijkwal blijft van kracht.