In totaal 62% van de Rotterdammers blijkt voorstander van de invoering van 30km per uur snelheid in 115 straten en wegen die nu niet aan de eisen van veiligheid voldoen. Het onderzoek nar het draagvlak werd uitgevoerd door gedragsonderzoekers van de Erasmus Universiteit in opdracht van de gemeente Rotterdam.
Uit een eigen gemeentelijke representatieve verkeersveiligheidsenquête kwamen vergelijkbare resultaten naar voren. Op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 10 (uitstekend) krijgt de invoering van 30 km/u op veel straten gemiddeld een 7,9 van de respondenten.
De invoering van de 30km-regeling is ook bestudeerd in andere Europese steden. In het Spaanse Bilbao is gebleken dat een gemiddelde buslijn 4% sneller op de plaats van bestemming is na invoering van 30 km/u. De snelheidsverschillen zijn er door invoering van 30 km/u minder groot geworden en de rembewegingen en acceleratie zijn afgenomen, wat een positief effect heeft op de doorstroming.
Brussel trek een vergelijkbare conclusie na de invoering en ervaart dat de reistijden vergelijkbaar blijven of zelfs licht zijn afgenomen (afhankelijk van de route).
Zie voor de 115 straten/straatdelen de volgende link: https://gemeenteraad.rotterdam.nl/Reports/Document/6142eda2-05ac-4de3-a96f-1fbe43f75676?documentId=dfd345dd-0b3f-406e-91a1-77d8853ce97e