De PvdA Rotterdam benoemt Zuid als het gebied met ‘de krappe beurs’ en wil om die reden niet dat daar betaald parkeren wordt ingevoerd. Gebeurt dat wel, dan raakt men de bewoners naar de mening van raadslid Dennis Tak ‘onnodig hard’. Hij is er dan ook fel op tegen dat IJsselmonde-Noord nu via een truc toch ten prooi valt aan de parkeergeldendriften van de VVD en D66, die binnen het stadsbestuur dominant zijn over het verkeer.
‘’Een ondoordachte maatregel’’, vindt Tak. ‘Het stadsbestuur heeft het ‘waterbedeffect’ altijd als belangrijkste argument opgevoerd om betaald parkeren in te voeren. Verzoeken van onze fractie om de parkeerdruk te meten, te monitoren en de resultaten met de raad te delen voordat er betaald parkeren in zou worden gevoerd zijn altijd afgewezen. Dat zou namelijk niet nodig zijn. Daarom waren we dan ook verbaasd om in de wethoudersbrief over invoering betaald parkeren in IJsselmonde-Noord te lezen dat er in 2021, 2022 en 2023 parkeertellingen gehouden zijn in verschillende delen van Groot-IJsselmonde en Oud-IJsselmonde.’’
Het stadsbestuur, dat recent wisselde van verkeerswethouder*, geeft in een brief aan dat de hoge parkeerdruk en klachten en meldingen de redenen waren om betaald parkeren in te voeren. En dat vindt Tak gek. ‘’Want waarom is in IJsselmonde-Noord niet het waterbedeffect, maar de hoge parkeerdruk leidend geweest om betaald parkeren in te voeren en waarom is dit in andere wijken niet het geval geweest?’’
* Pascal Lansink-Bastemeijer is de nieuwe verkeerswethouder als opvolger van de naar Den Haag vertrokken Vincent Karremans, die er staatssecretaris werd van onder meer sport en meteen met zijn neus in de boter viel. Hij is sinds zijn benoeming vaker in Parijs geweest dan in Den Haag.