Alle Rotterdammers die in betaald parkeergebied wonen kunnen in aanmerking komen voor een bezoekersvergunning waarmee zij hun bezoekers voor 500 uur per kalenderjaar, in eenheden van 10 minuten, relatief goedkoop kunnen laten parkeren.
Deze maatwerkparkeerproducten zijn in bepaalde situaties flexibeler en ook goedkoper dan een normale parkeervergunning, is de verkoopleus van dit stadsbestuur dat onder leiding van D66 en de VVD de auto net zo besmettelijk heeft verklaard als eerder GroenLinks in de coalitieperiode (2018-2022).
Vanaf begin 2024 is op www.rotterdam.nl/parkeren bovendien meer informatie te vinden over het aanvragen van dit maatwerk, dat ontwikkeld is sinds besloten moest worden om ondanks hevige protesten in alle wijken binnen de ring betaald parkeren in te voeren.
Het systeem om in de ene wijk wel en in de andere geen parkeertarief te rekenen hield niet langer stand. Er bleek al snel sprake van een waterbedeffect. Dit betekende dat parkeerders die in een gebied moesten zijn waar betaald parkeren geldt vaak hun voertuig parkeerden in het gebied waar nog wel gratis geparkeerd kon worden in de nabije omgeving. Met parkeeroverlast tot gevolg.
In Zuidwijk, Pendrecht en Wielewaal is dit momenteel aan de orde in het gebied grenzend aan Vreewijk. Het afschaffen van betaald parkeren in Vreewijk is dus geen gewenste oplossing gebleken, zegt verkeerswethouder Karremans (VVD).