De Pleinweg heeft aan weerszijden een parallelbaan. Bij aanhoudende files (tijdens de spitsuren elke dag) worden die in wanhoop als sluiproutes gebruikt. De laatste zes maanden heeft dat de gemeente Rotterdam 1,3 miljoen aan bekeuringen opgeleverd. De fractie van de SP is daar boos over, omdat volgens fractievoorzitter Theo Coskun met name de ‘’armste bewoners’’ van Rotterdam zijn beboet. Het gaat om een totaal van 11.000 overtredingen.
De sluiproutes zijn een gevolg van het terugbrengen van de Maastunnelroute (Blijdorp-Zuidplein v.v.) van twee banen naar één. Dat is een doorn in het oog van de Rotterdammers die op de auto zijn aangewezen en een uitvinding van de vorige verkeerswethouder Judith Bokhove van GroenLinks. In die periode heeft de SP zich er niet tegen verzet. Ook tot nu was het de SP niet opgevallen.
De VVD en D66 hebben in het nieuwe coalitieakkoord de inkrimping gehandhaafd. VVD omdat het aan de oever van het Park wil bouwen en D66 om iedere Rotterdammer op de fiets te krijgen.
Coskun vraagt enigszins verlaat aan de huidige verkeerswethouder Karremans (binnenkort staatssecretaris Sport) wanneer die wijziging op de Pleinweg is ingegaan en of de aanduiding dat je daar niet mag rijden ook duidelijk is. Hij heeft Tarwijkers gesproken en die hebben zelfs herhaalboetes gekregen. Die moeten om te beginnen worden kwijt gescholden, vindt hij.
Daarna zou hij zich kunnen aansluiten bij de Jongere Ouderen Unie van raadslid Ellen Verkoelen, die als enige politieke partij bezwaar maakt tegen de inkrimping. Niet vanwege de boetes, maar omdat het Erasmus MC, het Ikazia-ziekenhuis en Rijndam Revalidatie in de spitsuren onbereikbaar zijn geworden voor bezoekers. Navraag leerde dat bijvoorbeeld de PvdA dit onbelangrijk vindt.