De Vereniging tegen Vliegoverlast Rotterdam Airport maakt een klein stuntje van het besluit van de rechter om Rotterdam en de Milieudienst Rijnmond (DCMR) te dwingen tot het aanleveren van documenten die betrekking hebben op het mislukte participatietraject rond het vliegveld. Het bestuur van de protestvereniging speelt in op de portemonnee van de belastingbetaler en zegt in feite: die dwangsom – 15.000 euro – is uw geld.
‘’U zou dus misschien verwachten dat we blij zijn met het besluit van de rechtbank, maar feitelijk zijn we dat niet. Het stemt ons namelijk bedroefd dat we de rechter moesten inschakelen om de overheid en een ZBO te dwingen om de eigen regels na te leven. Dat gaat ten koste van de belastingbetaler, want zij moeten de juridische kosten en de mogelijke dwangsommen betalen. Maar het kan helaas niet anders. Er werden eerder meerdere toezeggingen gedaan, maar helaas werden die niet nagekomen door beide instanties‘’, aldus hun publiciteitsbewuste voorzitter Alfred Blokhuizen, die niet populair is bij de Rotterdammers die voorstanders zijn van de luchthaven.
Die voorstanders zitten ook bij Leefbaar Rotterdam en de VVD. Toch spreken zij in de wandelgangen met respect over de fighting spirit van Blokhuizen. ‘’Doe ie goed. Maar het is in basis natuurlijk een klein clubje van notoire zeurpieten. Altijd dezelfde. Over de klachten die bij de DCMR binnen komen, bestaat nog steeds onduidelijkheid. Eén man kan voor 100 klachten zorgen’’, luidt het ene verwijt. Het andere is: ‘’Vraag 10 mensen in Schiebroek of ze last hebben van die vliegtuigen. Dan zeggen er 8: nee. Die twee zijn er pas komen wonen.’’
Recent kreeg trouwens ook Transavia een last onder dwangsom opgelegd. Die kwam van de Inspectie Leefomgeving en Transport, omdat de luchtvaartmaatschappij enkele keren zonder geldige reden na middernacht geland was op de luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Bij een volgende overtreding die de ILT constateert, verbeurt Transavia een dwangsom van €50.000,- tot een maximum van €250.000,-. De hoogte van dit bedrag is gerelateerd aan de kosten die een luchtvaartmaatschappij bespaart bij een dergelijke landing. De last onder dwangsom wordt opgelegd om herhaling in de toekomst te voorkomen.