Volt en de Rotterdamse 'Nachtdromers' rekenen op wethouder Simons

20 September 2022, 19:54 uur
Politiek
mainImage
Pixabay

Het nachtleven in Rotterdam is al jaren toe aan een boost en het ziet er met de rentree van Leefbaar Rotterdam in het stadsbestuur ook naar uit dat die ook komt. Raadslid Kind van de nieuwe politieke partij voor de Rotterdamse jeugd (Volt) springt daar maar wat graag op in en heeft wethouder Robert Simons om die reden ook de Undergroundvisie van de Rotterdamse Dromers opgestuurd. Want ook onder de grond in Rotterdam is ’s nachts veel winst in gezelligheid te behalen, vindt Tim Kind.

‘’Rotterdam kent een dakenbeleid, heeft een hoogbouwvisie, maar aan de andere kant merken we dat veel Rotterdamse kelders en tunnels op dit moment niet benut worden. Doodzonde. Denk daarbij aan de vergeten atoomkelder onder Post Rotterdam, de gewelven van Oostplein, de bunker aan de Schiebroekselaan en het ondergrondse tramstation onder de Brede Hilledijk’’, weet Volt van de Rotterdamse Dromers, die samen vinden dat het Rotterdamse nachtleven de laatste jaren achteruit gehold is.

‘’Het beleid’’, veroordeelt Kind, ‘’is de laatste jaren vooral gericht op handhaving, voorzichtigheid ten aanzien vergunningen en het bestrijden van overlast, waarmee de levendigheid en de kwaliteit van het nachtleven achteruit is gegaan.’’

In het vorige stadsbestuur heeft ook met name de fractie van D66 daar herhaaldelijk op gewezen, maar het toenmalige raadslid Walgenbach kreeg toen bijna geen voet aan de grond bij burgemeester Aboutaleb, die ‘s nachts graag rust in zijn stad wil en daarin gesteund werd door de coalitiepartijen PvdA, CDA, CU en om diplomatieke redenen: een beetje GroenLinks.

Tim Kind van Volt hoopt hierin nu verandering te brengen met de ruimer denkende wethouder Robert Simons van Leefbaar Rotterdam na middernacht aan de knoppen.

Als extra stimulans wijst hij in dat verband op de kansen van een ‘ondergrondse uitgaansstraat’ tussen metrostation Wilhelminaplein en metrostation Rijnhaven. ‘’De Rotterdamse Dromers trekken hierbij de vergelijking een aantal concrete voorbeelden uit andere steden, zoals Frankfürt, Parijs en Buenos Aires waar het in gebruik nemen van oude, verlaten tunnels en kelders een groot succes is geworden’’, zegt Kind te weten met als advies: doen!