Zonder de naam te noemen van raadslid Vanessa Bruin van Leefbaar Rotterdam vermeldt Woonstad Rotterdam in haar pas verschenen jaarverslag dat ‘in 2024 schimmel veel aandacht kreeg’. “Dit naar aanleiding van een groot aantal heftige schimmelgevallen, die ons bereikten”, aldus Rotterdams grootste woningcorporatie in een terugblik op vorig jaar.
Die hausse van heftige schimmelgevallen was vooral een gevolg van het ‘succes’ van het meldpunt schimmelwoningen dat Leefbaar in februari 2024 startte. Een initiatief van Bruin. En dat sloeg aan. In korte tijd belden honderden huurders, voornamelijk van woningcorporaties. Allerlei schrijnende gevallen werden doorgegeven door klagende huurders.
Het inspireerde Woonstad om zelf ook de handschoen op te pakken. Waarvan uitleg in het jaarverslag: “Via een belactie hebben we proactief achterhaald waar er nog meer schimmelproblematiek speelt. Dit heeft ertoe geleid dat in totaal 24 gezinnen zijn uitverhuisd en dat negen huurkortingen zijn doorgevoerd”.
Woonstad kondigt aan in 5000 woningen mechanische ventilatie te gaan installeren.
Ook andere grote Rotterdamse corporaties, Havensteder, Hef Wonen en Woonbron, hebben te maken met schimmelproblemen. Havensteder meldt in haar jaarverslag er trots op te zijn een schimmelteam te hebben ingesteld 'bestaande uit collega's en gespecialiseerde partners'.
Directeur Hedy van den Berk betreurt het wel dat Havensteder 'in een aantal gevallen negatief in de media kwam'. Die berichtgeving zou 'emoties en verontwaardiging' hebben veroorzaakt. "De afgelopen jaren nam het aantal meldingen van schimmel in woningen steeds meer toe. Dit komt onder meer door de energiecrisis en wooncrisis", aldus Van den Berk, die evenmin refereert aan het meldpunt van Leefbaar.
In de jaarverslagen van Hef Wonen en Woonbron komt het woord schimmel niet voor.
Naast Leefbaar Rotterdam is de SP actief om de aanpak van de schimmel te bepleiten.