PvdD wil 010 in eredivisie Natuur & Milieu

14 August 2018, 17:36 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De Partij voor de Dieren wil dat Rotterdam promoveert naar de eredivisie van de natuurorganisatie Natuur & Milieu. Nu speelt de stad zieltogend bij de amateurs.

Rotterdam scoort slecht op duurzame stadsdistributie, zoals het bundelen van vervoersstromen voor de bevoorrading van winkels in de binnenstad. Het heeft zwakke cijfers inzake 'snelwegen' voor fietsers. Het haalt een onvoldoende bij uitstootvrij openbaar vervoer. En de parkeernormen die voor auto's die worden gehanteerd zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Deze parkeernormen bevatten de verplichting parkeerplaatsen aan te leggen als ontwikkelaars woningen of winkels willen realiseren.

De PvdD wil van het college van burgemeester en wethouders weten wat zij de komende vier jaar gaat doen om het verkeer in Rotterdam schoner te maken. Hoe worden marktpartijen geïnteresseerd gemaakt in het opzetten van duurzame stadsdistributie? Waarom wordt de milieuzone afgeschaft zoals in het coalitieakkoord staat? Als het argument is dat de milieuzone te weinig oplevert voor schone lucht, dan kiest de PvdD niet voor afschaffing maar juist voor verhoging van de grenswaarden met betrekking tot de uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen.

De PvD, die in Rotterdam groenlinkser is dan GroenLinks en ook buiten de paden van het dierenleed treedt, wil tenslotte nog weten of het stadsbestuur de luchtkwaliteitsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie hanteert in plaats van de normen van de Europese Unie voor het verduurzamen van het verkeer? De WGO-normen zijn namelijk gebaseerd op wetenschappelijke kennis over gezondheidseffecten, niet op politiek compromis tussen lidstaten zoals het geval is met de EU-normen.