Donderdag 12 juli rond het middaguur plaatste Hollandia Infra de top op de 70 meter hoge nieuwe Radartoren aan de Prinses Maximaweg op de zeewering van de Maasvlakte 2. De toren zal de radardekking overnemen van de voormalige vuurtoren aan de Europaweg. Die wordt gesloopt omdat hij aan het einde van zijn bouwkundige levensduur is en de radardekking steeds verder afneemt doordat de Maasvlakte vol wordt gebouwd met obstakels zoals kranen. De radartoren zal naast een radarsysteem ook marifoonapparatuur huisvesten voor de communicatie met de scheepvaart. Bovendien gaat de radartoren met een straalverbinding de datacommunicatie verzorgen met Lichteiland Goeree, ongeveer 30 kilometer ten zuidwesten van Hoek van Holland. Op het eiland bevinden zich naast een vuurtorenlicht diverse middelen voor de scheepvaartbegeleiding, zoals een radarsysteem en hydro/meteo apparatuur. Op 12 oktober vindt de officiële opening plaats.

Bijzonder ontwerp
De toren is in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam gebouwd door Hollandia Infra BV uit Krimpen aan den IJssel. Architect Syb van Breda ontwierp hem. De toren is uitgevoerd in een weervast en voorgeroest staal, ook wel bekend als Cortenstaal, dat naast een karakteristiek uiterlijk vooral een functioneel karakter heeft. Het roest aan de buitenzijde sluit namelijk de onderliggende staallagen af van zuurstof waardoor de toren onderhoudsvrij blijft. Daarnaast is dit materiaal 100% recyclebaar.

Complexe operatie
Plaatsing in de zeedijk was een complexe operatie omdat de zeewering niet mag verzwakken. Voor de ontgraving zijn eerst damwanden aangebracht om het dijklichaam te steunen en pas daarna zijn de funderingspalen ingedraaid. Ingenieursbureau Tauw bedacht een fundering met 40 meter lange schroefpalen die dicht onder het maaiveld met elkaar zijn verbonden door een stalen funderingsframe. Hierop wordt de 70 meter hoge toren gemonteerd.

Print Friendly, PDF & Email