Reiziger minder lang vast in gestrande trein

11 May 2018, 08:10 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Reizigers die vastzitten in een gestrande trein moeten daar minder lang in vastzitten. Nu nog is de richttijd twee uur, maar dat moet zo snel mogelijk een uur worden. Daarom zijn vijf Unimogs besteld, sleepvoertuigen die zowel over de weg als het spoor kunnen rijden, bevestigt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail.

De Unimogs moeten er volgend jaar zomer zijn. ''Met deze extra optie kunnen we op het moment dat bussen niet bij de locatie kunnen komen en het regelen van een andere trein lastig is of lang op zich laat wachten, de trein wegslepen en voorkomen dat de reizigers langer dan noodzakelijk is in een trein vastzitten’’, aldus de woordvoerder.

Deze zomer wordt ook gekeken of de trein die achter de gestrande trein aankomt, de trein met pech naar het volgende station kan duwen, zodat reizigers daar uit kunnen stappen. Ook heeft ProRail twee wegsleeplocomotieven geregeld, die kunnen worden ingezet wanneer dat nodig is. De spoorbeheerder, die sleeplocomotieven voorheen altijd bij een vervoerder moest regelen, mag zelf eigenlijk geen locomotieven hebben, dus was het nodig de wet- en regelgeving hiervoor aan te passen.

De huidige richttijd van twee uur wordt volgens de woordvoerder in 99 procent van de gevallen gehaald. ''In 65 procent van de gevallen ligt het onder een uur. In 1 procent van de gevallen is de situatie zo complex, dat we over de maximale tijd heengaan.’’ Als de elektriciteit uitvalt in een gestrande trein, is er geen verwarming of airco. ''Dat is met de temperaturen van afgelopen week geen pretje, dus we willen mensen er zo snel mogelijk uit halen.’’