In 2017 heeft 90,5 procent van de reizigerstreinen op tijd gereden. Dit is een verbetering van ruim één procent in vergelijking met 2016. De punctualiteit op de regionale lijnen was zelfs 93,9. Op de HSL – tot nog toe een lijn waar de prestatie-indicatoren moeilijk gehaald werden – was de punctualiteit in 2017 volgens ProRail 83,4 procent. Dat is hoger dan de norm die gesteld is door de regering.

‘’Weinig landen die ons dit nadoen’’, zegt ProRail-directeur Pier Eringa in OvPro bij het bekend worden van de jaarcijfers. Sinds dit jaar maakte ProRail ook gebruikt van OV-chipkaartgegevens om de stiptheid van het reizigersverkeer te berekenen. Er werden verschillende gegevens met elkaar gecombineerd, namelijk de aankomstgegevens van de trein, de uitval van treinen en gegevens van de OV-chipkaart. Overigens worden de OV-chipkaartgegevens alleen gebruikt bij treinreizen met NS; met de regionale vervoerders zijn andere afspraken gemaakt en is alleen de aankomsttijden van de treinen zichtbaar.

Print Friendly, PDF & Email