Foute Rotterdamse incassobureaus? Kwestie van aanklikken

25 July 2021, 00:09 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Pixabay

Op de website van de gemeente is een doorklikfunctie aangebracht die Rotterdammers leidt naar een klachtenformulier van de Autoriteit Consument & Markt, de onafhankelijke publieke toezichthouder op de mededinging. Rotterdam wil hiermee een betere aanpak bieden in de strijd tegen ongewenste incassopraktijken.

De doorklikfunctie voor het melden van intimidaties en bedreigingen door incassobureaus wordt ook mogelijk gemaakt voor gerechtsdeurwaarders en de door de Consumentenbond aangedragen nieuwe meldpunten: Geschillencommissie van de branche, NVI, de Nationale Ombudsman, Kamer van gerechtsdeurwaarders en Klachtenkompas.nl.

Allemaal hard nodig vond raadslid Yigit van Denk, die ervaren had ‘’dat kwetsbare mensen vaak door incassobureaus onder druk worden gezet en worden bedreigd om zo snel mogelijk de schuld af te betalen.’’

Rotterdammers, zei hij, weten vaak niet waar zij terecht kunnen met klachten over intimidaties en bedreigingen door incassobureaus. Daarom ook deed hij via het college van B&W een oproep aan alle incassobureaus in Rotterdam om zich aan te sluiten bij de NVI zodat zij onderworpen zullen worden aan vaste gedragsregels en het hanteren van een geschillenregeling.

‘’In Nederland kan vrijwel iedereen een incassobureau starten. Een controle op de betrouwbaarheid en integriteit van een incassobureau ontbreekt’’, aldus Yigit.