Raad van State redt Spoormuseum in Kralingse Bos

5 September 2021, 23:19 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Dit is de locomotief die ooit op de Hofbogen reed, teruggevonden werd in Duitsland en wordt gerenoveerd

De Stoomstichting Nederland, die zich aan de noordkant van het Kralingse bos bezig houdt met het in stand houden en restaureren van stoomlocomotieven en historische spoorwegrijtuigen, moet van de Raad van State in staat gesteld blijven worden om op haar locatie driemaal per jaar een evenement te kunnen houden met 1000 bezoekers maximaal.

Dat betekent dat het bestemmingsplan Boezembocht-Veilingterrein, dat de ontwikkeling van Nieuw Kralingen mogelijk maakt, binnen een termijn van 16 weken moet worden hersteld. Er bleek in de bouwwoede onvoldoende rekening te zijn gehouden met de belangen van de Stoomstichting Nederland.

De gemeente Rotterdam heeft in haar aanvankelijke verweer gezegd dat weldegelijk bij de totstandkoming van de plannen gedacht is aan de evenementen van de Stoomstichting, maar dat ze wel moesten voldoen aan de voorschriften voor een milieuvergunning. Strengere waarschijnlijk, als trucje om het stoommuseum ondergeschikt te maken aan de bouwwoede.

Het ging daarbij om het depot voor spoorwegmaterieel, waarin stalling, onderhoud en revisie gecombineerd worden met een museumfunctie en een ontvangstruimte. In het verleden organiseerde de Stoomstichting zelfs tien evenementen. De Raad van State vindt nu dat er drie gewaarborgd moeten blijven.

Bij de Stoomstichting Nederland wordt bijvoorbeeld nu de locomotief gerenoveerd die ooit op de Hofpleinroute reed naar Den Haag en in Duitsland is teruggevonden. Die locomotief keert terug bovenop de Hofbogen. Toeval wil dat dit destijds gerealiseerd is door raadslid Jan Willem Verheij van de VVD, terwijl de VVD de politieke partij is 'van de bouwwoede.'