Het stadsbestuur ziet geen heil in 3D-zebrapaden. Wel zouden ze als toegevoegde waarde kunnen worden gezien, maar dat kan uit verkeerskundig oogpunt niet worden getoetst omdat Rotterdam er zelfs niet mee wil experimenten.
Eerdere ervaringen elders (in Lottum, Beek, Donk, Haaksbergen en enkele Duitse steden) met de regenboogzebra heeft Rotterdam geleerd dat varianten op de gebruikelijke zebra op juridische bezwaren stuiten. Daarom zijn ook die vroegtijdig afgebroken.
Dat geldt ook voor 3D markeringen van verkeersdrempels. Bij die test is naar voren gekomen dat ze geen aantoonbaar positief effect hebben op de snelheid van en alertheid bij weggebruikers. Bovendien heeft een 3D-zebrapad uitsluitend effect vanuit één aanrijrichting en vanuit een bepaalde hoek en is daarom beperkt toepasbaar. Rotterdam wil verkeersoplossingen die een langdurig effect hebben zoals de huidige verkeersdrempels en - plateaus rondom VOP s. Ook blijft het stadsbestuur geloven in gedragsacties uit, waaronder de “Stop voor de zebra”.
Rotterdam wil geen 3D zebrapaden
18 October 2018, 00:22 uur
Algemeen