R'damse kinderopvang houdt stints binnen

20 September 2018, 14:35 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

KindeRdam, een kinderopvang met zo'n zeventig vestigingen in en rondom Rotterdam, houdt elektrische voertuigen voorlopig binnen na het dodelijke ongeval in Oss. ''We hebben de leverancier gebeld, die start een onderzoek. Tot die tijd worden ze buiten gebruik gehouden", aldus bestuurder Els Maasdam. De maatregelen worden genomen na een vreselijk drama dat donderdagochtend heeft plaatsgevonden in het Brabantse Oss. Vijf kinderen en een begeleider werden geraakt op een spoorwegovergang, toen zij deze overstaken met een elektrische bakfiets van het merk stint.

Bij het ongeval kwamen vier kinderen om het leven in de leeftijd in de leeftijd van vier tot elf jaar oud. Nog een kind en een volwassene, de bestuurster van de bakfiets, liggen volgens de politie in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Het gaat om een elektrische bakfiets van een kinderdagverblijf van stint. De spoorbomen waren op het moment van het ongeval gesloten. Een van de bomen is afgebroken. De oorzaak van het ongeval is niet bekend. Verschillende mensen, onder wie kinderen, hebben het ongeval zien gebeuren. Voor hen is Slachtofferhulp ingeschakeld.

Waar het precies mis ging, is nog onduidelijk. Het ongeluk gebeurde rond 8.30 uur bij een bewaakte spoorwegovergang op de Braakstraat, vlak bij station Oss West. Waardoor het misging, is nog niet duidelijk. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzoekers naar de plek van het ongeluk gestuurd voor een verkennend onderzoek.

Een getuige van het ongeluk zegt tegen de NOS dat de elektrische bakfiets niet remde toen die op de spoorwegovergang afreed. De bestuurder van de bakfiets riep volgens hem ook dat het niet lukte om te remmen. Vervolgens werd het voertuig gegrepen door de trein.

Het dodelijke ongeval in Oss is als een mokerslag aangekomen bij het bedrijf dat de voertuigen maakt. De zwaar aangeslagen eigenaar Edwin Renzen kan vooralsnog alleen nog maar gissen naar de oorzaak, maar is meteen naar Oss afgereisd om de getroffen kinderopvang bijstand te bieden.

Volgens Renzen hebben zich, sinds de voertuigen eind 2011 van de autoriteiten toestemming kregen de weg op de gaan, nooit zware ongevallen met stints voorgedaan. Het is vooralsnog voor Renzen dan ook volkomen onduidelijk wat zich heeft afgespeeld.

''Natuurlijk kan er, net als bij elk ander voertuig, van alles stukgaan. Lekke banden komen het vaakst voor, maar er zijn ook weleens problemen met de accu's. Het is een nieuw voertuig. Zoals alles dat splinternieuw is, werkt het perfect in de showroom maar komen eventuele problemen pas naar voren in het veld. Alles wordt zorgvuldig gesignaleerd en herzien. Maar op zich is dit geen hogere wiskunde of spannende techniek. Een stint is opgebouwd uit allemaal al bestaande onderdelen. Het is een goed voertuig, maar er zijn altijd wel wat dingen."

Er rijden momenteel een kleine 3000 stints door het hele land waarin volgens Renzen wekelijks tussen de 50.000 en 60.000 kinderen worden vervoerd. Het bittere is dat Renzen, zelf ook vader, juist vanuit het perspectief van verkeersveiligheid het initiatief nam voor de ontwikkeling van het voertuig. ''Kinderen worden vaak met busjes voor scholen opgepikt. Dat leidt vaak tot drukke en onoverzichtelijke situaties waaruit al vaker dodelijke verkeersongevallen voortkwamen. We hebben met de stint de veiligheid juist op nummer 1 gezet.''

Renzen voelt zich persoonlijk betrokken bij het ongeval. ''Dit is niet te bevatten. We zijn zelf ouders en jaren bezig geweest met het ontwikkelen van de stints. Ik weet niet wat ik kan doen, maar ik moet gewoon naar Oss."