De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) steekt 15 miljoen in de ontwikkeling van autonoom vervoer.

Automatisch vervoer is volgens de MRDH erg geschikt voor het verzorgen van de last mile. Die term wordt gebruikt om het laatste stuk van de OV-reis van station tot eindbestemming aan te duiden. Het is relatief duur om op deze korte afstand een bus of tram te laten rijden, dus vaak betekent dit dat de reiziger een deel van de reis moet fietsen of lopen.

Maar in de praktijk blijkt dat reiziger dan vaak kiest voor de auto. “Automatisch vervoer kan een interessant alternatief zijn”, aldus Dick van Sluis, bestuurder MRDH en wethouder van Capelle aan den IJssel. “Het vraagt alleen om forse investeringen. We verwachten dat onderzoek en ervaringen het op termijn een stuk goedkoper maken. De automatische Parkshuttle in Capelle blijkt een geweldig voorbeeld van een last mile-oplossing.”

De MRDH-gemeenten hebben gemerkt dat overheden, softwareontwikkelaars, autoproducten en nog veel meer bedrijven wereldwijd op dit moment actief bezig zijn met de transitie naar zelfrijdend vervoer. Maar zij menen dat juist in de regio rondom Rotterdam en Den Haag de kennis aanwezig om op dit gebied voorop te gaan lopen. Door als regio een koppositie te gaan innemen, krijgt de metropoolregio een goede concurrentiepositie in de internationale markt.

Print Friendly, PDF & Email