‘’Ik herken en erken de problemen en er is sprake van een valse start’’, zei wethouder Sven den Langen, naar aanleiding van de vandaag in de raadsvergadering gestelde vraag van Michel van Elck van Leefbaar Rotterdam over het vastgelopen vervoer op maat bij de nieuwe vervoerder Trevvel, ‘’en ik bied dan ook namens de gemeente de gebruikers onze excuses aan. Het gaat om kwetsbare groepen, die vervoerd moeten worden. De overgang van de RMC naar Trevvel was risicovol. Vooraf was er zelfs voor een verdubbeling van de bezetting aan de telefoon gekozen. Ook stonden er genoeg chauffeurs klaar. Maar ondanks alle testen vooraf is het mis gegaan.’’

Het probleem bleek van technische aard te zijn. ‘’Niet alle busjes konden de aanvragen ontvangen en ze werden ook niet later verwerkt. Daardoor liep de beltijd op tot twintig minuten. Dat was pijnlijk. Maar het lag niet aan de beschikbaarheid van busjes en chauffeurs, want die kunnen altijd worden opgeschaald.’’

Niet alles is nog niet opgelost. Vrijwilligers schijnen nog niet mee te kunnen in busjes. Het fenomeen ‘bekende chauffeurs’ heeft tot problemen geleid. Ook waren er specifieke ‘gebiedsklachten’ en de SP had zelfs signalen ontvangen dat mensen alleen vervoerd konden worden in het geval van een begrafenis of crematie. Wethouder Den Langen beloofde zo snel mogelijk alle verdere bugs te onderzoeken en wil – ondanks dat hij ondervonden heeft dat Trevvel er alles aan gedaan heeft om de overgang vlotjes te laten verlopen – zelfs een boeteclausule overwegen.’’

Alle kosten die het gevolg zijn van de valse start (zoals nieuwe software en excuusbloemetjes) komen voor rekening van Trevvel.

Print Friendly, PDF & Email