Stadswinkelservice nog steeds ondermaats

15 July 2018, 22:41 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Rotterdam doet z’n best om zijn dienstverlening aan burgers bij de stadswinkels te verbeteren, maar blijft in de knoop zitten sinds die service is versnipperd door de realisatie van de veertien vernieuwde gemeentelijke pubiekslocaties.

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuw dienstverleningsprogramma voor de periode 2019-2022. Dat bleek nodig omdat de gangbare kennelijk nog steeds niet aansluit bij de behoeften in de stad. Dat was ook de reden dat het stadsbestuur drie tikken op z’n vingers kreeg van raadsleden die niet met de lange wachttijden konden leven. Eén ervan was van Arno Bonte van GroenLinks, die nu als wethouder vaart achter de verbeteringen kan zetten.

Maar tot aan het moment dat het dienstverleningsprogramma voor 2019-2022 aan de raad wordt gepresenteerd – en dat is nog dit jaar – tot die tijd gelden de huidige servicenormen.
In de zogenoemde stadswinkels kunnen burgers tussen 10.00 en 15.00 uur op vrije inloop terecht voor producten met een korte afhandeltijd; reisdocumenten, rijbewijs, verklaring omtrent het gedrag, legalisatie handtekening en garantverklaring.
Voor zaken met meer gewicht geldt dat men er binnen vijf werkdagen terecht kan. En dat is nog steeds niet om over naar huis te schrijven.

Als extra service is het sinds 2017 voor alle inwoners van de gemeente Rotterdam wel mogelijk om een aangevraagd paspoort of identiteitskaart te laten bezorgen op een door hen gewenst adres.
Hierdoor komen er minder burgers langs op de gemeentelijke publiekslocaties om hun reisdocument af te halen.
Inwoners van Pernis en inwoners van 6Õ+ in Hillegersberg-Schiebroek wordt vanaf het moment van de sluiting van de stadswinkel dienstverlening op maat aangeboden. Zij kunnen respectievelijk op de laatste donderdag (Pernis) en op de derde donderdag (HiS) van de maand op afspraak terecht in de voormalige stadswinkellocatie voor het aanvragen of verlengen van een reisdocument. Het aangevraagde reisdocument wordt vervolgens tegen betaling thuisbezorgd.

Om de seizoendrukte, die vooral gerelateerd is aan het aanvragen of verlengen van reisdocumenten, op te vangen heeft de gemeente ervoor gezorgd dat in mei, juni en juli alle balies bezet zijn door extra personeel in te huren. Ook wordt dienstverlening aangeboden op zaterdagen.