Voor de energietransitie zijn veel arbeidskrachten nodig. Bijvoorbeeld bij netbeheerder Stedin. Daarom beginnen er in september driehonderd werkzoekenden, zij-instromers, 55-plussers en statushouders bij de Stedin Bedrijfsschool in Rotterdam.

Zij volgen een leer-werkopleiding tot monteur. Deze mbo-opleiding duurt twee tot drie jaar en moet zo’n 300 nieuwe monteurs opleveren. De slagingskans is hoog, legt Juul den Edel, projectleider Inclusiviteit bij Stedin uit. ”90 tot 95 procent haalt een diploma. De 5 procent die dat niet doet heeft vaak niet de motivatie om dit werk te doen.” Het initiatief van Stedin sluit aan bij de ambitie van de gemeente om een fors aantal Rotterdammers uit de bijstand aan het werk te laten gaan.

”Sinds 2015 kennen we 300 zij-instromers die nu een vast contract hebben bij Stedin”, legt Den Edel, projectleider Inclusiviteit bij Stedin uit. ”Hiervan hebben we er 80 uit de langdurige werkloosheid gehaald.”

Nieuw is dat ook tien statushouders (vluchtelingen die inmiddels een verblijfsvergunning hebben) beginnen met de monteursopleiding. ”Zij zijn gedreven om te werken en hebben een goede technische achtergrond, maar vaak lopen ze achter op taalgebied”, zegt Den Edel. Daarom kregen zij de afgelopen drie maanden een speciale vooropleiding, een mix van klassikale en praktische lessen, met de nadruk op het leren van de Nederlandse (vak)taal.

De Syrische Mohamad Marnan Jawich (41) popelt om aan de slag te gaan. ”Ik was het thuiszitten meer dan beu. Ik wil werken. Ik was dan ook de eerste die zich voor de opleiding aanmeldde.’ In Damascus werkte Mohamad al 25 jaar als monteur. ‘Ik weet bijna alles al. Ik heb ook veel medeleerlingen geholpen en begeleid en kon zelfs de docent wat handige tips geven.’ Ondanks zijn ervaring heeft Mohamad geen diploma. ‘Die heb je in Syrië hiervoor niet nodig. Daarom ben ik blij dat ik hier wel de kans krijg.”

De 44-jarige ingenieur Shadi Chiknoni komt ook uit Damascus. Hij studeerde aan de universiteit en is opgeleid als ingenieur. Hij was vijftien jaar lang directeur bij een overheidsinstantie die telefoonkabels aanlegt. ”Ik had 350 mensen onder mij.” Toen de oorlog in Syrië uitbrak vluchtte hij met zijn gezin naar Nederland. ”Ik had een goede baan, maar voor mijn kinderen zag ik geen toekomst in Syrië. Die zie ik hier wel.” Shadi beschouwt de opleiding tot monteur als een opstap. ”Het was lastig om in Nederland werk te vinden. Vooral vanwege de taal. Ik ben daarom heel blij dat ik nu aan de slag kan. Zodra ik de taal helemaal onder de knie heb, wil ik weer ingenieur worden.”

Het is de eerste keer dat Stedin statushouders opleidt. De netbeheerder werkt hierin samen met het Techniek College Rotterdam, het UAF (Stichting voor Vluchteling-Studenten) en het regionale Werkgeversservicepunt Rijnmond (WSP). Volgend jaar komt er een tweede traject voor statushouders uit de regio.

Print Friendly, PDF & Email