Een bijzonder sterke groei van de containeroverslag met 12,3% (tonnen) was de belangrijkste motor achter de groei van de haven van Rotterdam over heel 2017. De totale goederenoverslag groeide met 1,3%. Daarmee pakte de haven de groeitrend van vóór 2016 weer op. Het totale tonnage steeg van 461 miljoen naar 467 miljoen. Tegenover de stijging bij containers stonden dalingen in het droog massagoed met 2,6% en het nat massagoed met 4,1%. Breakbulk (Roll on/Roll off en overig stukgoed) steeg met 7%.

Grote tevredenheid daarom vanmorgen bij Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “De Rotterdamse haven heeft een goed jaar achter de rug. Onder aanvoering van de containersector groeide de goederenoverslag naar het hoogste niveau ooit. Juist de containersector is van groot belang omdat die een essentiële rol speelt in het creëren van toegevoegde waarde zoals werkgelegenheid in de haven en het achterland. Daarnaast ben ik tevreden over het hoge niveau van investeringen omdat we hierdoor onze bestaande en nieuwe klanten nog beter kunnen faciliteren. Ook over de snelheid waarmee wij onze plannen uitvoeren voor wat betreft energietransitie en digitalisering kunnen we content zijn. Het Havenbedrijf steunt de ambitie in het regeerakkoord om in de CO2 uitstoot in 2030 te reduceren tot 49% van het niveau in 1990. Om dit waar te maken is nu een groot aantal projecten in onderzoek.’’

Paul Smits, CFO Havenbedrijf Rotterdam: “In financieel opzicht was 2017 een goed jaar voor het Havenbedrijf met een hogere omzet en een hoger resultaat vóór belastingen. Daardoor konden wij de investeringen in onder meer verbetering van de haveninfrastructuur op een hoog niveau houden. Samen met de eigen investeringen van de bestaande klanten in de haven is er een zeer hoog investeringsniveau. Dat is nodig om de concurrentie voor te blijven. Het nettoresultaat van het Havenbedrijf daalde doordat over de winst in 2017 voor het eerst vennootschapsbelasting verschuldigd is. Dit verscherpt de noodzaak voor een goede kostenbeheersing.”

Print Friendly, PDF & Email

Reageer op dit artikel

Elke avond het laatste nieuws uit Rotterdam? Gratis abonneren!