'Topambtenaren, kom maar lekker in Rotterdam wonen’

19 March 2018, 00:04 uur
Bouw & Wonen
mainImage
Digitaal Dagblad
'Topambtenaren, kom maar lekker in Rotterdam wonen’

Sociaal onderneemster Nynke Schaaf heeft vastgesteld wat Rotterdam al dertig jaar weet maar waaraan nooit iemand aandacht aan besteed en dat is dat de topambtenaren van Rotterdam niet in deze stad wonen. Ze komen ’s morgens per auto en openbaar vervoer aan en vertrekken weer na vijf uur. Ooit in het verleden is daar door het Rotterdamse kwartaalblad FRIENDS IN BUSINESS eens aandacht aan besteed toen de journalist uitvoerig beschreef hoe zo’n ambtenaar vanuit de Bollenstreek bij het OBR op het Marconiplein arriveerde, terwijl hij nog nooit van ‘Kitje Kool’ had gehoord. Het onderwerp is opnieuw actueel, omdat Nynke Schaaf de vergoeding voor het woon/werkverkeer voor deze ambtenaren wil afschaffen.

‘’Uit een inventarisatie in 2013 bleek dat medewerkers in de lagere loonschalen in meerderheid in Rotterdam wonen. Deze mensen weten beter wat er in de stad speelt dan hun leidinggevenden, want die wonen er niet’’, aldus Schaaf. ‘’Hogere ambtenaren doen er dus verstandig aan goed te luisteren naar deze ambtenaren. Nu creëren ze nog te vaak in de ivoren clusters hun eigen werkelijkheid en dringen ze deze op aan de lagere echelons. Uit de inventarisatie bleek ook dat de gemeente Rotterdam op jaarbasis zo'n 5 miljoen euro aan woon/werk-vergoedingen betaalde. Wettelijk is vastgelegd dat politieke ambtsdragers, waaronder burgemeesters en wethouders, in hun gemeente moeten wonen. Voor ambtenaren geldt die regel niet. Ambtenaren bepalen natuurlijk zelf waar ze willen wonen, maar ik juich het wel toe als dat in Rotterdam is. Dan voelen ze alles toch nét wat beter aan.’’

Schaaf zegt die signalen uit de stad zelf ook te krijgen, schrijft ze op Stadslog. ‘’Ik stel daarom voor dat we de verhuiskostenvergoeding permanent in stand houden en niet twee jaar na indiensttreding laten vervallen, zoals nu het geval is. Daar zet ik tegenover dat de woon/werk-vergoeding voor ambtenaren van buiten Rotterdam wat mij betreft komt te vervallen. Waarom zouden we dat aanmoedigen door het financieel te ondersteunen? Het is bovendien duurzamer als ambtenaren niet hoeven te reizen.’’