VVD ‘vol gas’ tegen verkeerschaos in 010

20 April 2018, 18:20 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De VVD wil dat er snel een plan komt om vooral op primetime de toenemende verkeersdrukte in de stad in de kiem te smoren. ‘’Een wereldstad moet gewoon bereikbaar zijn voor iedereen’’, is het motto van het vloggende nieuwe raadslid Dieke van Groningen, die aan het begin van deze week voor de onaangename verassing kwam te staan dat zelfs de enige nog geopende tunnelbuis van de Maastunnel (van zuid naar noord) vanwege wateroverlast dicht was op het moment dat Rotterdam wakker begon te worden.

De VVD zei afgelopen donderdag tijdens de raadsvergadering veel berichten van boze automobilisten te hebben ontvangen. ‘’Ze konden geen kant op. Uiteindelijk week een groot deel van hen uit naar de Erasmusbrug waar het verkeer eveneens vast stond vanwege de herinrichting van de Coolsingel. Kortom de chaos was snel compleet’’, aldus VVD-raadslid Dieke van Groningen, die de incidentele oorzaak in het antwoord van wethouder Adriaan Visser begreep maar zich vooral richt op de complexiteit van het naderende dichtslibbben van de stad.

Op de dag dat alle nieuwe raadsleden werden geïnstalleerd – nu veertien dagen geleden – duurde het zonder overdrijving ruim twee uur om van het centrum van Rotterdam naar Capelle aan den IJssel te komen, omdat er een ongeluk was gebeurd op zowel de rijksweg van Breda naar Rotterdam als die van Gouda van Rotterdam. Het was de bewijsdag van de kwetsbaarheid.

Van Groningen: ‘’Het verkeer staat steeds vaker vast: muur-en-muur-vast zelfs. Dit omdat er veel werkzaamheden op hetzelfde moment plaatsvinden, maar ook omdat het verkeer – vanwege de gunstige economische ontwikkelingen – alsmaar toeneemt.’’

Al tijdens de behandeling van de begroting voor 2018 heeft de Rotterdamse VVD om oplossingen voor de groeiende verkeersproblematiek gevraagd met maatregelen als uitbreiding van P&R’s aan de rand van de stad, meer parkeerplekken voor fietsen en een beter verkeerscirculatieplan. Volgens Van Groningen is daar geen gehoor aan gegeven.