15 miljoen euro voor zelfrijdende busjes

12 July 2018, 22:28 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) investeert de komende jaren 15 miljoen euro in de verdere ontwikkeling van automatisch vervoer op de zogeheten ‘last mile’.
Dit is het laatste stuk van de reis tussen bijvoorbeeld bus-, metro- of treinstation en eindbestemming. Het inzetten van automatisch vervoer zorgt voor een betere bereikbaarheid in de regio, maar ook voor meer gebruik van het openbaar vervoer.

Omdat het in verhouding duur is om op korte afstanden een bus of tram te laten rijden, moet de reiziger nu vaak het laatste deel van de reis lopen of fietsen. Dit zorgt voor een relatief lange reistijd, waardoor men nu vaker kiest voor de auto. Met de ontwikkeling van automatisch vervoer willen de 23 samenwerkende gemeenten uit de MRDH dat meer mensen de auto laten staan.

Effect op reisgedrag
De investering wordt gebruikt om onderzoek te doen naar effecten van automatisch vervoer op reisgedrag. Maken mensen bijvoorbeeld meer gebruik van trein, tram, bus of metro wanneer automatisch vervoer de ‘last mile’ overbrugt? En wanneer kiest een reiziger dan toch liever voor de auto? Ook onderzoekt de MRDH welke locaties geschikt zijn voor automatisch vervoer en hoe dit past in toekomstige gebiedsontwikkelingen.

Tests
In Capelle aan den IJssel rijdt de automatische ParkShuttle al jaren tussen metrohalte Kralingse Zoom en het bedrijventerrein Capelle Rivium. Hier maken dagelijks zo’n 1.100 forenzen gebruik van. De shuttle rijdt nu nog over een aparte rijbaan. In 2020 moet deze lijn doorgetrokken worden naar de openbare weg richting de Schaardijk. Ook de gemeente Rotterdam ziet dit soort voertuigen als kans voor de stad.

Samenwerken in de regio
De MRDH is een samenwerking tussen de gemeente Den Haag, Rotterdam en 21 omliggende gemeenten op het gebied van verkeer, openbaar vervoer en economisch vestigingsklimaat om de verbindingen in de regio te versterken. Samen met de InnovationQuarter richten de gemeenten zich nu op de werving van ondernemers en start-ups die producten en diensten ontwikkelen op gebied van automatisch vervoer.