De Parkkade is logistiek en toeristisch veruit de meest aantrekkelijke locatie om cruiseschepen af te meren. Om ter plekke problemen met de diepgang te voorkomen, kan eenvoudig een ponton tussen wal en schip aangelegd worden. Laten de havenautoriteiten eens in het Ierse Cork kijken.
Zo reageert voorzitter Cees de Keijzer van World Ship Society Rotterdam (meer dan 325 leden) op een eerder bericht op Dagblad010 over het besluit om pas in 2021 een tweede plek naast de cruiseport aan de Wilhelminakade in gebruik te nemen in Rotterdam.
Andere opties zijn de Sluisjesdijk en het Merwehavengebied. De uitbreiding is noodzakelijk omdat er sprake is van een forse toename van het cruiseverkeer sinds Amsterdam – veruit de grootste havenstad in Nederland waar cruiseschepen worden ontvangen – de toeristenbelasting naar acht euro per dag voor cruisepassagiers heeft verhoogd.
Cees de Keijzer is als voorzitter van WSS Rotterdam een niet te onderschatten kenner van de Rotterdame schepenmarkt. Ook wordt hij wel beschouwd als kroniekschrijver van de Rotterdamse haven.
Het haalbaarheidsonderzoek naar walstroom, waarvoor coalitiefracties D66, CDA, Groen Links en PvdA pleiten, begrijpt hij niet. Er zijn al meerdere havens die dit volgens hem hebben. In Hoek van Holland is er al vele jaren een goed functionerende walstroomaansluiting bij de Stena Line voor de veerdienst naar Harwich.