Ouderen in Rotterdam verdienen het beste Openbaar Vervoer

22 February 2024, 19:55 uur
Columns
mainImage

In Rotterdam wonen in 2040 maar liefst 135.000 mensen ouder dan 65 jaar. Dat is straks één vijfde van onze stedelijke samenleving. Hoog tijd dus om die groeiende groep te koppelen aan een juweel van een ov. Bus, tram, metro, trein naar keuze. Mits veilig, want dat is voorwaarde nummer één. Maak er een keurmerk van. Trek die knip.

We kunnen er vandaag nog mee beginnen. Sterker nog: daar moeten we vandaag mee beginnen, want anders zijn we morgen te laat. Aanpakken die handel. Nu. Meteen. Figuurlijk het mes op de keel bij al die zogenaamde snelle beleidsboys, die in de praktijk helemaal niet zo snel zijn en van mobiliteitsbeleid al helemaal geen kaas hebben gegeten anders zouden ze in Rotterdam nooit een begin hebben gemaakt met de sloop van het 100 jaar oude tramlijnensysteem.

Rotterdam wil dat de auto niet meer nodig is. En wat doet men dan in Rotterdam? Dan zet men de auto vast. Dan creëert men één grote ronkende en stinkende file in het hartje van de stad, in plaats van die auto eerst ruimte te bieden aan de grenzen van de stad.

Rotterdam wil dat iedereen fietst. Maar wat doet men dan? Dan geeft men de stad voor 58 miljoen euro een nieuwe Coolsingel en legt men een fietsbaan aan waar de wielersprinters hun vingers bij aflikken. Voetjes op het pedaal. Racen maar jongens. Eén rechte baan. Rotterdam heeft de snelste fietsbaan van Europa. De eerste dode is er al. Een oudere vrouw.

Samen met u wil ik tot elke prijs voorkomen dat ouderen in Rotterdam tweederangsburgers worden, omdat zowel deugeconomen als milieufanaten vergeten aan de mobiliteit van ouderen hoge prioriteit te verlenen.

Als we ons niet verzetten, als we de beslissende jeugd op het stadhuis laten aanrotzooien met hun babbeltrucs en we pikken een vierde brug in plaats dat we een paar stuivers meer uitgeven en onder de grond verder gaan, zitten die 135.000 oudere Rotterdammers straks in 2040 thuis te verpieteren en durven hun huis niet meer uit.

Wordt vervolgd, want ik ben nog lang niet klaar.

Zie ook: https://dagblad010.nl/Columns/stop-met-die-nbaansroute-dwars-door-de-stad-