Mobilty Challenge mag door, ondanks overlast

21 February 2020, 13:56 uur
Mobiliteit
mainImage
Wethouder Bokhove (rechts)

Het deelauto-experiment onder de naam Mobility Challenge in het Hoogkwartier – het woongebied rond de Hoogstraat – is naar de mening van de mede-uitvinders (PvdA, D66 en CDA) reuze geslaagd en daarom nu ook vatbaar voor twee andere locaties in de stad. De gemeenteraad gaf wethouder Bokhove daarom op aanraden van deze drie partijen met grote meerderheid ruim baan voor verdere bekendheid aan de experimenten, die overigens naar de mening van de tegenstanders veel te veel geld kosten.

Auto-deelmobiliteit is volgens de fietsende raadsleden Zeegers, Segers en Tak alleen maar win-win: minder ruimtebeslag en daardoor meer ruimte voor groen, kostenbesparing voor de gebruikers en minder autoproductie.’’ In het Hoogkwartier heeft het de leefbaarheid in de wijk vergroot, schreven zij in hun motie ter opwekking van een vervolg-experiment.

Leefbaar Rotterdam baalt van ‘’al dat geëxperimenteer’’ en stemde net als de PVV tegen. Opvallend was wel dat óók 50Plus dit deed. Daarmee kwam een aap uit de mouw, want fractievoorzitter Verkoelen woont in het Hoogkwartier en zegt veel overlast van de Mobility Challenge te hebben ondervonden.

‘’Bovendien heb ik me de hele periode afgevraagd wat dit grapje allemaal wel niet kostte’’, vertelde ze. ‘’Er zat ook een idee bij om een parkeerplaats te huren en die kon men dan laten vol zetten met groene planten. Allemaal schatting en knus, maar het bezorgde alleen maar overlast. Van mijn straat werd bovendien eenrichtingsverkeer gemaakt. Mooi, dacht ik, minder druk. Tot dat ik hoorde dat een straat verder, die kleiner en onoverzichtelijker was, er de tol voor moest betalen.''