Het zint het Rotterdamse GroenLinks voor geen meter dat het Ministerie van Landbouw heeft gezegd dat Rotterdam The Hague Airport geen natuurvergunning nodig heeft, zolang het vliegveld jaarlijks de stikstofuitstoot rapporteert en voldoet aan een gestelde bovengrens.
Fractievoorzitter Judith Bokhove, de fiets- en filekoningin van Rotterdam, heeft daarom de sleutel in de rug van haar raadslid Marvin Biljoen maar weer eens opgewonden voor een tegenoffensief. GroenLinks rust niet voordat alle hectaren van de luchthaven in natuurgroen of sociale huizenblokken zijn veranderd.
‘’Al in 2019 concludeerde de rechter dat de overheid te weinig doet om de stikstofuitstoot van luchthavens tegen te gaan. Ook in april 2024 kwam er een gerechtelijke uitspraak die stelde dat RTHA meer maatregelen moest nemen tegen de stikstofuitstoot, om natuurgebieden te beschermen’’, attaqueert Biljoen, die om te beginnen minder vluchten aan het stadsbestuur vraagt.
Ook port hij de (scheidende) verkeerswethouder Karremans op om in gesprek te gaan met de bewoners om hun zorgen aan te horen, zich niet realiserend dat Karremans dit eerder al minimaal tien keer deed. Biljoen: ‘’De minister heeft uitgesproken dat de afspraken uit 2010 wat betreft vliegcapaciteit en geluid nog geldend zijn voor RTHA. In 2010 waren er 17.769 vluchten van grote luchtvaart. In 2022 waren dit er 21.246. 5. Bent u - net als wij - van mening dat als de geldende afspraken uit 2010 nog worden gehanteerd, er ook zou moeten worden gestreefd naar hetzelfde aantal vliegbewegingen van grote luchtvaart uit 2010?’’
In de laatste vraag van de vlinderstrikte natuurvorser van GroenLinks aan Vincent Karremans zit ook nog een vleug humor. ‘’Bent u bereid in gesprek te gaan met de minister over handhaving van stikstofregels voor luchtverkeer en over maatregelen tegen de stikstofuitstoot van RTHA?’’ Met andere woorden: u komt toch in Den Haag dicht bij het vuur te zitten.