Leefbaar Rotterdam vraagt zich af of het aantal klachten van geluidshinder door Rotterdam The Hague Airport wel klopt en lijkt voornemens bij DCMR Milieudienst Rijnmond de geschiedenis van de klachtenlijn op te vragen.
De hernieuwde twijfel bij de grootste politieke partij van Rotterdam stak de kop op toen afgelopen week in de gemeenteraad de discussie werd gevoerd over de toegenomen passagiersaantallen, waarvan de linkse oppositie vreest dat die tot groei van de luchthaven zal leiden.
“Het aantal vluchten is juist afgenomen en de vliegtuigen zijn stiller geworden. Er zijn wel meer passagiers omdat de moderne vliegtuigen ook groter zijn geworden. Leefbaar Rotterdam had eerder al schriftelijke vragen gesteld over de betrouwbaarheid van een groot aantal klachten, omdat het verhaal bekend was geworden dat er machinaal geklaagd werd op basis van het vluchtschema, dus zonder dat er daadwerkelijk sprake was van ervaren geluidshinder. Met andere woorden, activisten drukken op de knop en de klachten stromen binnen. Dat verhaal is nooit opgehelderd, maar opvallend is wel dat sinds er nog maar één klacht per huishouden per vlucht kan worden ingediend, het aantal klachten drastisch is gedaald”, vertelde raadslid Sebastiaan Bonte.
Het Rijk en de Provincie gaan over Rotterdam The Hague Airport dat eigendom is van Schiphol. De gemeenteraad van Rotterdam heeft beperkt invloed. Toch vindt Leefbaar Rotterdam wel dat er helderheid moet komen over de klachtentelling. ''De discussie moet zuiver gevoerd kunnen worden. Feit is dat in 2024 meer dan de helft van alle klachten afkomstig was van slechts 39 huishoudens”, aldus Bonte.
De Rotterdamse luchthaven is meer dan eens voer voor politieke debatten in de gemeenteraad en de tegenstellingen worden vergroot. GroenLinks en de Partij voor de Dieren willen zelfs helemaal af van de luchthaven en op de plek huizen bouwen. De PvdA gaat daarin - sinds de samenwerking met GroenLinks - volop mee. Ook de kleinere partijen zoals BIJ1 en SP. Daarentegen willen het CDA en de Jongere Ouderen Unie alleen groei voorkomen, terwijl raadslid Van Wifferen van D66 eindelijk eens een andere vaststelling wenst: heeft het bestaan van de luchthaven nu wel of geen effect op de gezondheid van mensen.
Tegenover dat verzet staan de standpunten van Leefbaar, VVD, Denk en Forum voor Democratie, die van mening zijn dat bij een havenstad als Rotterdam een luchthaven hoort. Nog los van het gemak dat Rotterdam The Hague Airport biedt aan lokale bewoners om naar vakantiebestemmingen te vliegen.
‘’Wij worden eerlijk-gezegd wel een beetje moe van het gezeur rond die luchthaven’’, zegt raadslid Bonte, ‘’Ik woon zelf in Schiebroek, maar ben er komen wonen toen de luchthaven al bestond. Dat geldt voor ruim 90 procent van de omwonenden. De vliegtuigen zijn in de loop der jaren stiller geworden. In het begin vloog er nog wel eens een klassieke Tupolev over. Dat is niet meer het geval. Als de lijn- en vakantievluchten om 11.00 uur ’s avonds stoppen en pas vanaf 07.00 uur weer beginnen, dan ben ik daar tevreden mee.’’