De Rotterdamse fractie van BIJ1 wil van burgemeester Schouten helderheid over de herkomst en bestemming van Joint Light Tactical Vehicles (JLTV’s), die in de haven zijn aangetroffen aan boord van het schip Maersk Iowa. Volgens raadslid van Campenhout is dat vastgesteld op basis van beeldmateriaal, gemaakt door een havenarbeider en gedeeld door Geef Tegengas.
‘’Deze voertuigen zijn geproduceerd door het Amerikaanse defensiebedrijf Oshkosh, dat aantoonbaar militaire leveringen doet aan het Israëlische leger’’, schrijft hij met de toevoeging dat op 30 juni van dit jaar het Noorse pensioenfonds KLP besloot om Oshkosh uit te sluiten vanwege zijn betrokkenheid bij ernstige en systematische schendingen van het oorlogsrecht.
‘’De gemeenteraad van Rotterdam’’, aldus Van Campenhout, ‘’heeft op 5 juni 2025 de motie “Onderzoek naar mensenrechtenschendingen via de Rotterdamse haven” aangenomen, waarin het college onder meer werd verzocht om de militaire logistiek via de haven richting Israël in kaart te brengen en mogelijke betrokkenheid van de gemeente bij mensenrechtenschendingen te minimaliseren. In het licht van deze aangenomen motie en de recente waarnemingen achten wij info van herkomst en bestemming van groot belang.’’
Wat BIJ1 bovendien wil weten is of de burgemeester bereid bij het ministerie van Buitenlandse Zaken of de Douane te verifiëren of voor deze lading een doorvoer- of exportvergunning is aangevraagd en verleend, en of deze correct is gemeld volgens het nationale exportcontrolebeleid?
Economische relaties
Verder blijkt uit recent onderzoek van SOMO dat de Europese Unie inmiddels de grootste investeerder in Israël is, met Nederland als veruit de belangrijkste economische spil. Van alle Europese investeringen in Israël loopt bijna tweederde via Nederlandse bedrijven.
Van Campenhout: ‘’Geen enkel ander land ter wereld investeert zoveel in Israël als Nederland. Rotterdam, als internationale handelsstad en economische motor van het land, is onlosmakelijk verbonden met deze geldstromen. Dit betekent dat ook onze stad, via inkoopcontracten, havenlogistiek, publieke infrastructuur en pensioenbeleggingen, economisch verweven is met het Israëlische regime dat zich schuldig maakt aan bezetting, apartheid, etnische zuivering en genocide in Palestina.‘’
De daaraan gekoppeld vraag van BIJ1 is of het college vindt dat de gemeente in zulke gevallen economische relaties zou moeten heroverwegen of verbreken?
Lees ook:
https://dagblad010.nl/Politiek/memo-voor-denk-schip-met-f35-materieel-voer-naar-usa---niet-isral