Politie Rotterdam belooft binnen 48 uur te antwoorden

11 February 2021, 17:09 uur
Politiek
mainImage

De Rotterdamse politie neemt binnen uiterlijk 48 uur telefonisch contact op met burgers die een klacht hebben gemeld en er zullen meer bemiddelingsgesprekken gevoerd worden in persoon. Zelfs in coronatijd.

Dat is de toezegging van de korpsleiding in reactie op de vragen van de Rotterdamse SP-fractie na het lezen van het rapport van de Nationale Ombudsman, die vond dat de politie (over de hele linie) te makkelijk omspringt met klachten: onterecht niet of te lichtvaardig in behandeling genomen. Bovendien is er niet altijd sprake van openheid.

‘’Het doel van de klachtbehandeling is het herstellen van het vertrouwen van de burger in de politie’’, meldt burgemeester Aboutaleb aan Aart van Zevenbergen, de fractievoorzitter van de SP. ‘’Daarom steun ik altijd alle mogelijke verbeteringen in dit proces. De uitkomsten van de analyse zijn landelijk opgepakt. De ombudsman heeft de uitkomsten ook met de klachtencoördinatoren van de eenheid besproken in een workshop. Ook de Rotterdamse politie gaat met de verbeterpunten verder aan de slag.’’