Waarom verkoopt de RET voor een ’spotprijs’ aandelen aan de Rotterdamse Mobiliteits Centrale (RMC), terwijl het kort daarvoor financiële steun van de gemeente Rotterdam ontving? Er spoken raadslid Marvin Biljoen van GroenLinks nog veel meer vragen door zijn hoofd over deze deal, die bovendien – au – niet aan de gemeenteraad is voorgelegd.
Waarom is er niet gekozen voor een openbare aanbesteding, om een maximale opbrengst te garanderen in het belang van de financiële positie van de RET? Biljoen staat voor raadsels. Te meer omdat hij vindt dat publieke bedrijven zorgvuldig met publiek geld moeten omgaan.
Te meer zeker omdat recent ook bekend werd dat de aanbesteding van het Rotterdamse doelgroepenvervoer na een kort geding aan RMC is gegund en dat roept op zich weer de vraag op hoe deze gunning in verhouding staat tot de transactie van RMC aandelen. Waren alle betrokkenen van de gunning wel op de hoogte tijdens het verkoopproces? En komt er een onderzoek?
Volgens berichtgeving op Rijnmond – meldt Biljoen - gaat het om aandelen in de Rotterdamse Mobiliteits Centrale (RMC), waarbij de RET een boekwaarde van € 2,2 miljoen hanteerde en de verkoopprijs in overleg met een externe adviseur werd vastgesteld op € 3,5 miljoen. 1 De koper, de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), waardeerde dezelfde aandelen echter op € 6,5 miljoen, terwijl RMC op dat moment ruim € 6 miljoen aan liquide middelen en een eigen vermogen van bijna € 13 miljoen had.