Rotterdamse luchthaven moet hun tilhulpen beter beschermen

13 March 2025, 17:50 uur
Politiek
mainImage

De fractie van de PvdA helpt GroenLinks aan alle kanten om de wens van het einde van de luchthaven in Rotterdam op de kaart te houden. Ze heeft niet alleen kritische vragen gesteld aan verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer over de medische onveiligheid van platformmedewerkers, maar ook de zorg op het gebied van fysieke belasting voor de werknemers opnieuw naar het daglicht gebracht. Dat deed het al eerder, maar verbeteringen zijn uitgebleven.

‘’Op Schiphol bijvoorbeeld zijn niet alle gemonteerde tilhulpen geschikt voor hun taak. Daarbij zijn ook niet voor alle processen tilhulpen beschikbaar. Bij het laden van narrow-body vliegtuigen bijvoorbeeld moet nog steeds bagage van de kar getild worden’’, aldus fractievoorzitter Co Engberts, met briefsteun van Marvin Biljoen van GroenLinks, die onvermoeibaar de levensvatbaar van Rotterdam Airport aan de kaak blijft stellen. Dat doet ook de Partij voor de Dieren en als het CDA maar ergens een onderzoekje op de kop kan tikken waaruit blijkt dat er groei in de luchthaven zit, grijpt ook raadslid Segers-Hoogendoorn met twee handen zijn kans om met de tegenstanders van de luchthaven (bijnaam: De Alfredjes) mee te galopperen.

De PvdA wil van het stadsbestuur nu een overzicht van de knelpunten en concrete plannen bij het oplossen van fysieke overbelasting. ‘’Het herkenbaar en doeltreffend labelen van tillasten door werkgevers is in Nederland verplicht’’, voegt Engberts aan zijn verzoek toe, wetende dat er de hand mee wordt gelicht. Makkelijk herkenbare gewichtsindicaties moeten de praktijk gaan worden om de gezondheid van werknemers te beschermen. ‘’Bovendien alles met een eerlijk loon’’, aldus Engberts.