Het lijkt erop dat raadslid Imane Elfilali van de Rotterdamse tak van Volt vreest dat horen en zien haar zal vergaan als eind volgend jaar de nieuwe 11 kilometer lange rijksweg A16 in gebruik zal worden genomen en met haar de inwoners van Ommoord Zuid, Bergschenhoek en Schiebroek. De gedeelde angst zit verborgen in een vracht aan informatie die zij mist en nu alsnog boven water wil krijgen onder het verontrustingsmotto: zijn de getroffen geluidsreductiemaatregelen bij het project wel voldoende?
En daarna gaat Volt los. Welke geluidsmetingsmodellen worden gehanteerd bij het meten van de te verwachten geluidsoverlast? Kan er worden aangegeven hoeveel geluidshinder er hier wordt verwacht in decibel? Hoeveel heeft de gemeente Rotterdam specifiek uitgegeven aan geluidsbeperkende maatregelen en kan er een overzicht komen waarbij de individuele kosten apart van elkaar uiteengezet worden?
Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat - om geluidshinder door verkeer te beperken - op deze A16 onder andere geluiddempend asfalt tweelaags zoab, geluidsschermen en grondwallen zijn aangebracht. Voldoende? Zo niet, dan is het te laat. Dat weet Volt maar al te goed. Maar dat is niet de reden van het spervuur aan vragen. De fractie van Volt is vooral nieuwsgierig om straks beter het concept van de voorjaarsnota te kunnen beoordelen.