VVD niet happy met laadpalenstagnatie bij RET

31 October 2020, 11:51 uur
Politiek
mainImage
RET
Rechts: Raadslid Van Groningen (boven), wethouder Bokhove (onder)

Er is door de gemeente Rotterdam niet goed gekeken naar de veiligheidsaspecten rondom het plaatsen van acht tot tien laadpalen voor de elektrische RET-bussen op het Zuidplein. Dat vindt de Vereniging van Eigenaren van het Zuidplein.

Het gevolg is dat de vergunning voor de laadpalen is ingetrokken en dat de RET moet afzien van het plan om vanaf 2020 vijftig elektrische bussen op lijnen op Rotterdam-Zuid en naar Barendrecht te laten rijden.

‘’Hoe moet dat nu verder met de duurzaamheidslag op Zuid?’’, vroeg raadslid Dieke van Groningen deze week aan mobiliteitswethouder Judith Bokhove. Een dag later kondigde ze getriggerd de verlenging van haar Maastunnel-experiment aan en gaat er weer een rijstrook dicht op de Pleinweg. De vraag is of oud-liberalen in Rotterdam daar wel zo happy mee zijn. Bekend is het verhaal dat de echtgenoot van VVD-raadslid Lansink-Bastemeijer elke avond met stoom in z’n oren van ergernis thuis komt omdat hij weer in de Bokhove-file heeft gestaan.

Duidelijk is ook dat de fractie van de Rotterdamse VVD door het intrekken van de laadpalenvergunning op het Zuidplein vreest dat er elders in Rotterdam belemmeringen zullen komen bij het aanleggen van toekomstige laadpalen voor zero-emissiebussen. In Rotterdam-Noord loopt het lekker, weet Van Groningen. ‘’Waarom kan het dan daar wel? Is er in Noord wel voldoende gekeken naar de veiligheidsaspecten?’’, vraagt ze aan de wethouder.