VVD weet nu: vooral beginners rammen de tunnels

18 June 2024, 17:30 uur
Politiek
mainImage
ANP

Het zijn vaak beginnende vrachtwagenbestuurders, verder huurbusjes (Raampoortstraat) of voertuigen met buitenlandse kentekens die betrokken zijn bij de klemrijdingen in tunnels. Dat zegt ProRail tegen de Rotterdamse verkeerswethouder Karremans, die dit antwoord op zijn beurt heeft doorgespeeld naar raadslid Becker. De fractie van de VVD vroeg ook hoeveel auto’s er per jaar vast komen te zitten in tunnels, maar daar blijkt niet in alle gevallen registratie van te worden bijgehouden.

Bij de ingang van de Maastunnel is de inschatting tien keer per jaar op basis van appmeldingen. De beheerder van de overige tunneltjes en viaducten in Rotterdam geeft aan dat er sporadisch (hooguit 1 keer per jaar) een melding binnen komt van een vrachtwagen die schade heeft gereden bij een onderdoorgang/viaduct.

ProRail, beheerder van de spoorwegtunneltjes en -viaducten in Rotterdam, geeft ook aan dat niet alle klemrijdingen worden gemeld en daarmee ook niet geregistreerd. De wel bekende klemrijdingen zijn:

• Spoorbrug de Rotte (Veilingweg, doorrijhoogte 2.9 m): ± 6 keer per jaar

• Spoor viaduct Raampoortstraat (doorrijhoogte 2.7 m): ± 12 keer perjaar

• Spoorbrug Kanaalweg (doorrijhoogte 4.0 m): ± 6 keer per jaar

• Spoorbrug Terbregseweg (doorrijhoogte 3.9 m): ± 1 keer perjaar

Los van de normale verkeerswaarschuwingsborden, wordt er verder ter voorkoming van tunnelschade op sommige locaties gebruik gemaakt van hoogtedetectiesystemen met flashers. Voorbeeld daarvan is de onderdoorgang van de André van der Louwbrug komend vanaf de Maasboulevard. Zo'n systeem is ook aanwezig voor alle lage onderdoorgangen voor en naar de Maastunnel.