De Rotterdamse wethouder Vincent Karremans is niet van plan om tussentijds enige actie te ondernemen om GroenLinks te plezieren met een lokaal onderzoek naar de meest brede maatschappelijke impact van Rotterdam The Hague Airport. Raadslid Biljoen had erom gevraagd omdat hij in het recent verschenen rapport Network Quality and Environment Framework over de netwerkkwaliteitsindicatoren het type reiziger, de rol van klimaat- en milieuschade door de luchtvaart en alternatieve vervoersmiddelen in de analyse miste.
‘’Op grond van informatie van het ministerie constateren wij dat dit ook niet het doel van de netwerkkwaliteitsindicatoren is’’, luidt het antwoord van Karremans, die zich ondanks de aansporing van GroenLinks ook niet waagt aan een voorspelling wat de gevolgen zullen zijn voor economie, klimaat en milieu zijn door een eventuele groei van het aantal passagiers en/of het aantal vluchten van en naar RTHA. Hij laat zich niet opjagen en zegt netjes alle onderbouwingen af te wachten die beschikbaar zullen komen bij de terinzagelegging van het ontwerp luchthavenbesluit door de minister van Infrastructuur en Waterstaat: naar verwachting begin 2025.
De overheid en RTHA hebben onder de vigerende EU-wet- en regelgeving geen zeggenschap en sturingsmogelijkheden over vluchten - waaronder bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen - van en naar RTHA. ‘’Ik zie daarom geen toegevoegde waarde in bedoeld onderzoek’’, heeft hij Biljoen laten weten, die met zijn fractie – en die van de Partij voor de Dieren en de SP – jaagt op de afbraak van de Rotterdamse luchthaven in ruil voor vooral sociale woningbouw.
Uitgangspunt van het huidige stadsbestuur is afname van de (geluids)hinder en geen overschrijding van de uitstoot van schadelijke stoffen.