De overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste halfjaar van 2025 afgenomen met 4,1%. De totale overslag kwam daarmee uit op 211,0 miljoen ton. De grootste daling vond plaats in de segmenten droge bulk (-8,9%) en natte bulk (-5,3%). De overslag van containers laat een groei zien van 2,7% in TEU. In tonnage laat het containersegment een daling zien van 1,0%. Uitblijvende investeringen in de industrie door het bedrijfsleven zijn reden tot bezorgdheid voor het Havenbedrijf. Hoewel de overheid de afgelopen periode positieve stappen heeft gezet om het speelveld voor de Nederlandse industrie meer in lijn te brengen met dat van omringende landen, zijn aanvullende maatregelen noodzakelijk. De aangekondigde sluiting van een aantal chemiebedrijven, en daarmee het verlies van honderden banen in het eerste halfjaar van 2025 bevestigt de zorgen. De financiële resultaten en investeringen van het Havenbedrijf laten een stabiele ontwikkeling zien.
Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: ‘De afgelopen maanden zijn we als haven geconfronteerd met economische onzekerheden, achterblijvende investeringen en disrupties in toeleveringsketens. In deze onrustige tijden moeten we er als haven voor zorgen dat de leveringszekerheid in Europa van energie, voedsel en andere essentiële materialen geborgd blijft. Ook is het van groot belang dat de industrie in de haven competitief blijft, om de strategische autonomie van Europa niet te verzwakken.’
Verduurzaming haven en industrie
Ondanks de uitdagende economische omstandigheden is een groot aantal projecten in uitvoering om een toekomstbestendige haven met netto nul CO₂-uitstoot te realiseren in 2050. De aanleg van infrastructuur is noodzakelijk voor de verduurzaming van de samenleving en de industrie. Dit eerste halfjaar is er veel voortgang geboekt op dat vlak. Zo vordert de bouw van het CCS-project Porthos. De aanleg van de landleiding is voltooid en inmiddels is gestart met de aanleg van de infrastructuur op zee. Zo wordt het voormalige gasproductieplatform in de Noordzee geschikt gemaakt voor de injectie van CO₂ voor de permanente opslag in gasvelden onder de Noordzee. De verwachting is dat Porthos in 2026 in werking treedt.
Een ander belangrijk onderdeel van de energietransitie is de aanleg van walstroom. Op 31 maart 2025 is de walstroominstallatie van Cruise Port Shore Power aan de Holland Amerikakade officieel in gebruik genomen. Hiermee loopt Cruise Port Shore Power vooruit op de Europese regelgeving. Die schrijft voor dat in 2030 cruiseschepen in Europese havens gebruik dienen te maken van walstroom. Met de walstroominstallatie voor cruiseschepen is een uniek duurzaamheidsproject op het scharniervlak van stad en haven verwezenlijkt. Cruise Port Shore Power verwacht in het eerste jaar 75% van de cruiseschepen in Rotterdam aan de walstroominstallatie aan te sluiten.
Stad en haven
In maart van dit jaar is havenervaringscentrum Portlantis op feestelijke wijze geopend door burgemeester Schouten. Sinds de publieksopening op 22 maart heeft Portlantis 25.000 bezoekers mogen ontvangen. Daarnaast hebben 8.000 leerlingen van scholen en studenten op interactieve wijze kennis gemaakt met de haven. Ook via een samenwerking met het Jeugdeducatiefonds wil het Havenbedrijf jongeren bereiken. Tot en met 2028 steunt Havenbedrijf Rotterdam het Jeugdeducatiefonds met de inzet van vrijwilligers en een bedrag van 150.000 euro per jaar om de ontwikkelkansen te vergroten van kinderen in Rotterdam-Zuid die opgroeien in armoede.